Portal tworzy kreatywna agencja marketingowa:

Jak prowadzić skuteczną windykację przez telefon?

office | Przestrzeń dla biznesu

Pierwszym etapem w procesie odzyskiwania zaległych należności jest windykacja prowadzona na drodze polubownej. W tym obszarze zastosowanie znajdują rozmaite narzędzia, które mają na celu skłonić dłużnika do spłaty zobowiązania bez konieczności wkraczania na ścieżkę sądową. Jednym z tych narzędzi jest rozmowa telefoniczna – o czym pamiętać, by była skuteczna?

Zalety windykacji telefonicznej

Pierwszy kontakt z nierzetelnym klientem lub kontrahentem nie regulującym w terminie należności odbywa się zwykle za pośrednictwem rozmowy telefonicznej. Jest to rozwiązanie posiadające szereg zalet. Przede wszystkim pozwala na przeprowadzenie windykacji stosunkowo niskim kosztem, a ponadto w krótkim czasie można się w ten sposób skontaktować z wieloma dłużnikami. Co prawda niemożność podjęcia rozmowy „twarzą w twarz” nakłada na wierzyciela pewne ograniczenia o charakterze komunikacyjnym, niemniej jednak kluczową kwestią jest w tym momencie sposób prowadzenia rozmowy z dłużnikiem.

Kluczowe zasady windykacji telefonicznej

Aby windykacja telefoniczna okazała się skuteczna, trzeba pamiętać o kilku podstawowych zasadach:

  • wierzyciel musi się przedstawić i ustalić czy jego rozmówcą jest dłużnik, czy też osoba decyzyjna w firmie dłużnika,
  • przedstawienie konkretnych informacji dotyczących zadłużenia,
  • wysłuchanie dłużnika i poznanie powodów, dla których nie uregulował należności w terminie,
  • poinformowanie dłużnika o konsekwencjach, jakie wynikają z braku zapłaty – istotne jest przy tym to, by były to sankcje wyraźnie odczuwalne dla dłużnika, by miał on świadomość, że nie uniknie kary.

Wierzyciel nie powinien:

  • prowadzić rozmowy z osobą nie posiadającą do tego uprawnień,
  • używać obraźliwych słów,
  • uciekać się do gróźb,
  • doprowadzać do sytuacji, w których zostaje przez rozmówcę oskarżony o łamanie prawa.

Wierzyciel ma prawo poruszać się jedynie w obszarze dozwolonym przepisami, zdając sobie przy tym sprawę z tego, iż rozmowy telefoniczne z poszczególnymi dłużnikami mogą mieć różny przebieg. Znajomość pewnych technik windykacyjnych i negocjacyjnych oraz aspektów psychologicznych jest tutaj zatem niezbędna.

Bardzo ważne jest, aby wierzyciel prowadzący z dłużnikiem rozmowę:

  • posiadał rzetelną wiedzę prawną,
  • potrafił panować nad własnymi emocjami,
  • umiał w odpowiedni sposób reagować, gdy rozmówca go obraża, zarzuca mu kłamstwo bądź sam podaje nieprawdziwe informacje,
  • wykazywał się asertywnością, która jest nieodzowna, by poradzić sobie z wymówkami dłużnika,
  • znał swoje mocne i słabe strony.

Zachowanie dobrych relacji z klientem

Pojawia się przy tej sposobności jeszcze jedna istotna uwaga, a mianowicie taka, że w skutecznej windykacji telefonicznej chodzi nie tylko o to, by odzyskać zaległą należność, ale także zachować dobre relacje z klientem. Dlatego też tak dużą wagę przykłada się do profesjonalnego podejścia do tematu. Dłużnicy widząc, że mają do czynienia z rzetelnym fachowcem solidnie przygotowanym do rozmowy, na ogół nie poddają wątpliwości jego słów i często wywiązują się z zaległych zobowiązań bez konieczności dalszego ponaglania ich do zapłaty.

Dodaj nowy komentarz

Zawartość pola nie będzie udostępniana publicznie.
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.
  • Use to create page breaks.

Więcej informacji na temat formatowania

CAPTCHA
Przepisz cyfry i litery z obrazka. Stanowi to zabezpieczenie przed spamem. Jeśli znaki są nieczytelne, kliknij ikonę odświeżenia obrazka (dwie strzałki nad ikoną głośnika).