Portal tworzy kreatywna agencja marketingowa:

Trafne pytania – trafne odpowiedzi

W dzisiejszym cyfrowym świecie wszystko musi być zrobione szybko. Ogromny pośpiech XXI wieku opisywany był już wszędzie i przez wszystkich. Śpieszymy się cały czas, wiadomości prywatne i zawodowe stają się coraz krótsze tak by zaoszczędzony czas stracić w innym miejscu. W tym pośpiechu zatraciliśmy bardzo ważną umiejętność – umiejętność słuchania. Jeśli na chwilę się uspokoimy i poświęcimy trochę czasu na naukę dobrego słuchania, to paradoksalnie pomoże nam ona w zaoszczędzeniu naszych cennych minut w przyszłości.
Chociaż rzadko kiedy się do tego przyznajemy, nawet przed samym sobą, to zdarza się każdemu z nas słuchać a nie słyszeć. Zdarza się nawet, że patrząc naszemu rozmówcy w oczy, potakujemy w rytm jego słów, nie mając pojęcia o czym on mówi. Jedyne co nam pozostaje, to nadzieja, że nie zada nam żadnego pytania odnoście do swoich słów. Nawet jeśli bardzo się staramy sens rozmowy często przed nami ucieka i nie jesteśmy go w stanie wyłapać. Tym samym ucieka nam nasz cenny czas, ponieważ potrzebujemy więcej czasu by dojść do sedna sprawy. Czasami chcąc się usprawiedliwić mówimy, że jest to wina osoby mówiącej i jej chaotycznemu wywodowi, a przecież jako słuchacze też mamy wielki wpływ na rozwój rozmowy.  Bernard Ferrari w swojej książce „Słuchacz doskonały” dowodzi, że dobrze przeprowadzona rozmowa powinna opierać się na złotej zasadzie 80 na 20 – 80% procent czasu dla naszego rozmówcy i 20% dla nas, słuchaczy. Słusznie zauważa również, że większość z nas nastawiona jest na mówienie, a nie słuchanie. Wydaje nam się, że nie biorąc aktywnego, mówiącego, udziału w rozmowie oznacza, że tracimy nad nią kontrolę. Nic bardziej błędnego. Dzięki uważnemu słuchaniu możemy trafniej zadawać pytania, tak by dowiedzieć się dokładnie tego czego chcemy. Przez zadawanie właściwych pytań sterujemy i nakierowujemy rozmowę na właściwe dla nas tory. Dobre pytania pomogą nam w zdobyciu informacji, z których nasz rozmówca nie zdawał sobie sprawy lub uważał, że nie będą one dla nas ważne. Celem zasady 80 na 20 jest więc przeprowadzanie krótszych, ale bardziej owocnych rozmów z korzyścią dla obu stron i przy oszczędności cennego czasu.
Warto również pamiętać, że dzięki reputacji dobrego słuchacza zostaniemy lepiej odebrani przez osoby z naszego otoczenia, w tym przez naszych pracowników. Dzięki temu możemy być pewni, że w sytuacji problemowej nie będą się bali do nas podejść i zwrócić się o naszą pomoc.  Wzrośnie również poczucie komfortu i zaufania tak ważne w budowaniu relacji międzyludzkich.

Dodaj nowy komentarz

Zawartość pola nie będzie udostępniana publicznie.
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.
  • Use to create page breaks.

Więcej informacji na temat formatowania

CAPTCHA
Przepisz cyfry i litery z obrazka. Stanowi to zabezpieczenie przed spamem. Jeśli znaki są nieczytelne, kliknij ikonę odświeżenia obrazka (dwie strzałki nad ikoną głośnika).