Powoli kończą się złote czasy dla pracodawców i nastaje era pracownika. Oznacza to, że w wielu branżach firmy muszą się postarać, by do ich szeregów dołączali Ci najlepsi z najlepszych. Jak przekonać wykwalifikowanych specjalistów do udziału w danej rekrutacji? Odpowiedzią jest marketing rekrutacyjny.
Pojęcie employer branding przechodzi ze środowiska HR do języka komunikacji innych branż. Świadomość wagi budowania wizerunku firmy jako atrakcyjnego miejsca zatrudnienia staje się coraz bardziej powszechna w środowisku biznesowym. Dzisiaj przedsiębiorstwa coraz częściej zdają sobie sprawę z tego, że o dobrych pracowników trzeba zawalczyć, ale ta walka jest warta zachodu gdyż może się przełożyć na sukces firmy. Marketing rekrutacyjny okazuje się skutecznym narzędziem, który pozwala nie tylko dotrzeć z informacją o naborze do szerokiego grona odbiorców, ale również wyłonić najbardziej obiecujących kandydatów.
Pierwszym krokiem opracowania koncepcji marketingu rekrutacyjnego powinna być gruntowna analiza grupy docelowej – od tego nie ma ucieczki. Aby stworzyć skuteczną strategię dotarcia do odpowiednich aplikantów, warto zastanowić się przez dłuższą chwilę, czym cechują się osoby, które w przyszłości mogą objąć dane stanowisko. Wyczerpujące informacje o kandydatach, do których kierowany będzie przekaz pozwolą opracować przekonujący język komunikacji i dostosować odpowiednie narzędzia.
Pamiętaj, że definiując ścisłą grupę docelową powinieneś wziąć pod uwagę nie tylko stanowisko, na które prowadzona jest rekrutacja, ale również branżę, w której funkcjonuje Twoja firma.
Istnieje wiele skutecznych narzędzi, pozwalających dotrzeć do potencjalnych kandydatów, jednak ich wybór nie może być podyktowany jedynie ich efektywnością, ale również budżetem, którym dysponuje dana firma. Przed podjęciem jakichkolwiek działań trzeba dokładnie przeanalizować, na jakiego rzędu wydatki może pozwolić sobie przedsiębiorstwo. Co więcej, jeśli stanowisko jest atrakcyjne i skierowane do szerokiego grona specjalistów, wysokobudżetowe kampanie mogą okazać się w zupełności zbędne.
Komunikaty kierowane do potencjalnych pracowników są tak samo ważne jak treści skierowane do osób tworzących już daną firmę, a także treści reklamujące produkty czy usługi przedsiębiorstwa. Duzi gracze na rynku zazwyczaj wyróżniają się spójnym wizerunkiem i przemyślanymi, nawiązującymi do siebie działaniami marketingowymi. Dbając o swój employer branding i ogólne postrzeganie marki, budują zaufanie odbiorców, którzy w przyszłości mogą stanąć w szeregach firmy lub skorzystać z jej oferty. Warto brać z nich przykład.
Jeśli w przyszłości chcesz zająć ważne miejsce w swojej branży i stać się naprawdę rozpoznawalną marką, powinieneś opracować strategię i wybrać narzędzia, uwzględniając nie tylko preferencje i zachowania potencjalnych kandydatów do pracy, ale również to, w jaki sposób Twoja firma komunikuje się z obecnymi pracownikami w ramach działań wewnętrznych, i w jaki sposób komunikuje się z klientami i kontrahentami.
Żeby stworzyć naprawdę skuteczny marketing rekrutacyjny, twórcy strategii i komunikatów obowiązkowo muszą na dłuższą chwilę przybrać perspektywę grupy docelowej. Ważne jest to na każdym etapie powstawania projektu rekrutacyjnego. Nawet kiedy już wszystko będzie wydawać się dopięte na ostatni guzik, warto zadać sobie pytanie, czy jako potencjalny kandydat rzeczywiście byłbym zainteresowany oferowaną posadą? Czy język, którym operuje ogłoszenie jest rzeczywiście językiem, który do mnie przemawia – czy nie razi mnie jego zbytnia swoboda, czy też nie odstrasza jego sztywna forma? I wreszcie – czy ogłoszenie jest na tyle zachęcające, że jeśli miałbym już posadę, zdecydowałbym się na nie odpowiedzieć?
Nie da się ukryć, że trudno zdobyć się na 100% obiektywizm, a punkt widzenia zawsze zależy od miejsca siedzenia. W miarodajnej ocenie marketingu rekrutacyjnego z pewnością pomogą pracownicy piastujący podobne stanowiska do tego, dla którego trwają właśnie poszukiwania idealnego kandydata. Zaangażowanie do projektu pracowników z wewnątrz firmy pozwoli przybrać szeroką perspektywę, uwzględniającą ocenę różnych osób, dzięki czemu zwiększy się szansa na to, że powstały projekt spotka się z pozytywnym odbiorem ze strony kandydatów.
Jeśli tworzysz kompleksowy schemat marketingu rekrutacyjnego dla firmy, a nie kampanię na konkretne stanowisko, warto byś poprosił o feedback przedstawicieli różnych działów, na różnych szczeblach – nie tylko tych managerskich.
Mała rewolucja w strategii opracowywania treści skierowanych do klientów czy kandydatów pomogła odnieść sukces już niejednej firmie. W jaki konkretnie sposób można wykorzystać content marketing, by znaleźć wymarzonych pracowników?
Każdą firmę tworzą ludzie – zapewne nie raz , nie dwa słyszałeś to powiedzenie. Nawet jeśli kojarzy Ci się ono z nieco wyświechtanym banałem, dobrze wiesz jak cenną wartość dla każdej firmy stanowią dobrzy pracownicy. Pisząc „dobrzy” mamy na myśli nie tylko ich kompetencje, ale również zaangażowanie, które niejednokrotnie okazuje się jeszcze istotniejsze od doświadczenia. Dalej zastanawiasz się, jak ich znaleźć czy już znasz na to odpowiedź?
Agencja marketingowa Scorise
Agencja Scorise specjalizuje się w marketingu internetowym – w jej ofercie znajdują się m.in. takie usługi jak projektowanie i wdrażanie stron www, działania SEO, kampanie AdWords czy obsługa kanałów social media. Nadrzędną misją Scorise jest osiąganie wzrostu wyników i odkrywanie przed klientami nowych możliwości sprzedaży przez Internet.
Dodaj nowy komentarz