Portal tworzy kreatywna agencja marketingowa:

Uruchom potencjał Twojej strony www, cz. 3: Google jest stworzone dla użytkowników, a nie Twojej strony

Michał Toczyski | Przestrzeń dla biznesu

Jeśli do tej pory uważałeś, że głównym celem Google jest dostarczanie wyszukującemu linków do stron internetowych, to - niestety - jesteś w błędzie. Eric Schmidt na Google Europe Blog (9/6/2014) napisał: "We built Google for users, not websites". To, jak postrzegasz wyszukiwarkę determinuje, ile Twoja firma dzięki niej zarobi. To, jak patrzysz na internet wpłynie na to, czy będziesz w nim widoczny nie tylko teraz, ale i za kilka lat. Od Twojej otwartości i umiejętności podejmowania decyzji zależy to, czy Twój biznes będzie uzyskiwał sprzedaż w 2016, 2017, 2018 dzięki obecności w sieci, czy nie. Jak zabrać się do tego z głową i co jako przedsiębiorca, menedżer lub specjalista d/s. marketingu koniecznie powinieneś wiedzieć, jeśli chcesz pozyskiwać klientów poprzez wyszukiwarkę?

Posłużę się teraz analogią. Tak samo, jak Ty - i większość przedsiębiorców - oddaję kwestie księgowe do prowadzenia firmie rachunkowej, która się w tym specjalizuje. Nie mam wystarczająco czasu, by znać wszystkie przepisy rachunkowe i wiedzieć, co i jak wypełnić. Przecież na tym polega specjalizacja. Ale co muszę wiedzieć, to: jak wystawić fakturę, jak i kiedy poprosić o fakturę, jak sprawdzić, czy faktura przez kogoś została wystawiona poprawnie, jak zadekretować fakturę, by później móc policzyć przychody i koszty na każdej usłudze czy każdym dostarczanym przez nas produkcie. Zapewne znajdzie się jeszcze kilka kwestii. Jeśli - wraz z nowymi przepisami - moje obowiązki jako podatnika uległyby zmianie, muszę wiedzieć, co zmienić w sposobie działania, by prowadzić firmę zgodnie z prawem.

A w przypadku pozycjonowania, a właściwie SEO - czy jesteś otwarty na dostosowanie się do zmian? Na sugestie Twojej agencji, co zmienić na stronie, by osiągała wyższe pozycje w wyszukiwarce? Czy może - jeśli zmienią się zasady gry - uważasz, że Ciebie one nie dotyczą i nie przyjmujesz ich do siebie?

Mimo, że Twoje biuro księgowe (lub dział) specjalizuje się w swojej dziedzinie, to i tak potrzebujesz znać podstawowe informacje dotyczące finansów i rachunkowości. W przypadku optymalizacji pod wyszukiwarki, czyli SEO, sytuacja wygląda podobnie. Nadchodzą burzliwe czasy w zakresie widoczności firm w internecie. Nie tylko dlatego, że konkurujesz z coraz większymi i bardziej świadomymi firmami. Nie tylko dlatego, że coraz więcej przedsiębiorców dojrzewa do posiadania strony internetowej. Ale też dlatego, że zmieniają się reguły, które ustalają porządek rzeczy.

Kiedyś (a było to kilka lat temu), by być wysoko w Google wystarczyło dodać wystarczająco wiele odnośników do Twojej strony na innych witrynach internetowych. Firmy ścigały się w ilości automatycznie dodawanych linków, np. w katalogowaniu serwisu w miejscach w sieci, do których nie zaglądał żaden użytkownik. Wtedy też, gdy miałeś słowo kluczowe w adresie internetowym (domenie), to miałeś dużo większą szansę pozyskać potencjalnych klientów do serwisu www.

Ale te czasy już minęły. I nie wrócą. Już miesiące temu świat zaczęły obiegać listy ponad 200 parametrów, które Google bierze pod uwagę ustalając pozycję Twojej strony internetowej. SEO robi się coraz bardziej złożone i wymagające ludzkiej kreatywności. A teraz będzie jeszcze ciekawiej.

W poprzednim artykule pisaliśmy o tym, jak tzw. mikroformaty (strukturyzacja danych w witrynie internetowej) wpływają na widoczność Twojej strony w Google (Uruchom potencjał strony www, cz. 2: Jak przekonać klienta do zakupu na stronie?). A teraz pójdziemy o krok do przodu.

Czy wiesz, że codziennie 15% fraz wpisywanych do Google jest wpisywanych pierwszy raz? Codziennie pojawia się kolejne 15% wyszukiwanych wyrażeń. A czy korzystałeś już z wyszukiwania głosowego? Google wprowadziło możliwość naciśnięcia ikonki mikrofonu, a wtedy aplikacja rozpozna, co powiedziałeś i przedstawi Ci odpowiedź (lub listę wyników wyszukiwania). I, jak pokazują doświadczenia zagraniczne, użytkownicy nie mówią krótkich fraz, np. "samochód", "luksusowy samochód", ale wyszukują konkretnie. "Gdzie w okolicy mogę kupić czerwonego nowego Nissana Note". Albo "jak wymienić koło w samochodzie". Wyszukiwane wyrażenia będą coraz dłuższe, coraz bardziej precyzyjne i coraz trudniejsze do zamknięcia w jednym czy dwóch wyrazach, np. "samochody Kraków".

Jeśli pozycjonujesz się teraz na 5 fraz… to jak myślisz, o ile więcej byś zarabiał, gdybyś nie ograniczał się do nich? Co by było, gdyby Twoja strona pojawiała się nie tylko wtedy, kiedy ktoś wpisuje wymyśloną przez Ciebie frazę… ale także, gdy użytkownik wyraża zainteresowanie usługą lub produktem, które jesteś w stanie dostarczyć? Gdyby wyszukiwarka potrafiła rozpoznać intencję użytkownika, a nie tylko frazę?

Wyszukiwarka nie musi czytać w myślach. Wystarczy, że przeanalizuje tony danych o każdym jego użytkowniku, by:

  • podsunąć mu wyjazd wakacyjny dopasowany do jego budżetu do kraju, którym wcześniej się interesował, w języku, którym się posługuje, od biura podróży, na którego stronę internetową wchodził,
  • osobie szukającej fryzjera, lecz nie wpisującego nazwy miasta, z którego pochodzi, Google pokazało dane najbliższej placówki o uznanej renomie,
  • dopasować do niego takie informacje, które go w maksymalnym stopniu zainteresują.

Te dane codziennie pozostawiasz - korzystając z telefonu, przeklikując się przez serwisy internetowe, odbierając pocztę na Gmailu, wyszukując. Dziś korporacje (i nie tylko) tworzą Twój portret behawioralny, by zaproponować Ci takie reklamy, które zyskają Twoje zainteresowanie. Nie jest tajemnicą już od kilku lat, że Google pokazuje Ci często inne wyniki wyszukiwania po wpisaniu tej samej frazy, niż Twojemu koledze, który mieszka gdzie indziej lub ma stworzony inny profil osobowy. Jeśli odwiedzasz witrynę swojego przedsiębiorstwa, to może się ona wyświetlać Ci dużo wyżej w wynikach Google, niż innemu użytkownikowi. Dlatego do monitorowania pozycji wykorzystuje się systemy dające wyniki maksymalnie zbliżone do obiektywnych.

Google nie powstał dla Twojej strony, lecz dla użytkowników. Jeśli zrozumiesz ich biznes, to łatwiej będzie Twojej firmie się dostosować do nadchodzących zmian i więcej na tym skorzystać. A zatem… pokażę Ci kilka przykładów.

Google Knowledge Box - informacje o wyszukiwanym wyrażeniu po prawej stronie wyników

Machine generated alternative text:Google maria skłodowska curie Więcej Narzędzia wyszukiwania Wię Maria Skłodowska-Curie Fizyk Lpbrazów Wszystko Grafika Filmy Wiadomości Mapy Około 593 000 wyników (0,58 s) Maria Skłodowska-Curie - curie.org.pl www.curie.org.pl/ Towarzystwo Marii Skłodowskiej-Curie w hołdzie Towarzystwo Marii Skłodowskiej Curie: w Hołdzie Maria Skłodowska-Curie — Wikipedia, wolna encyklopedia https://pI.wikipedia.org/wiki/Maria Skłodowska-Curie Maria Salomea Skłodowska-Curie herbu Dołęga (ur. 7 listopada 1867 w Warszawie, zm. 4 lipca 1934 w Passy) — fizyk chemik, dwukrotna laureatka Nagrody , Éve Curie - Irěne Joliot-Curie - Pierre Curie - Yves Langevin Maria Skłodowska-Curie - Sciaga.pl sciaga.pl Chemia Liceum Maria Skłodowska Curie jest jedyną kobietą która zdobyła dwie Nagrody Nobla w dziedzinie fizyki chemii Zyskała sławę jako badaczka promieniotwórczości i. Maria Skłodowska-Curie - pierwsza kobieta z Noblem www.poIskieradio.pl/.../890222,Maria-SklodowskaCurie-pierwsza-kobiet... 07.11.2014 - Pięć lat później w 1903 roku Henri Becquerel, Pierre Curie i Maria Skłodowska-Curie otrzymali Nagrodę Nobla w dziedzinie fizyki. Było to . Akademia Młodych Noblistów - Maria Skłodowska-Curie www.akademiamlodychnoblistow.pl Nobliści Pierwszym uwodrębnionym pierwiastkiem był polon, który nazwano na cześć ojczyzny Marii Skłodowskiej — Curie. Praca o tym odkryciu została ogłoszona przez . Skłodowska-Curie Maria - WIEM, darmowa encyklopedia portalwiedzy.onet.pI/49474„„sklodowska_curie_maria,haslo.html Maria Skłodowska-Curie z mężem Pierrem Curie Skłodowska-Curie Maria (1867- 1934), "'bitna fizyczka chemiczka polska żyjąca i pracująca we... Działania „Maria Skłodowska-Curie" — program stypendiów ec.europa.eu Komisja Europejska Research & Innovation Działania „Maria Skłodowska-Curie' to europejskie granty naukowe dla naukowców w Maria Salomea Skłodowska-Curie herbu Dołęga — fizyk i chemik, dwukrotna laureatka Nagrody Nobla. W 1891 roku, Maria Skłodowska wyjechała z Polski do Paryża, by tam kontynuować studia na Sorbonie; następnie rozwinęła tam swoją karierę naukową. Wikipedia Data i miejsce urodzenia: 7 listopada 1867, Warszawa Data i miejsce śmierci: 4 lipca 1934, Passy, Francja Mąż: Pierre Curie (od 1895 do 1906) Dzieci: Irene Joliot-Curie, Ěve Curie Odkrycia: Rad, Polon Wnuki: Hélěne Langevin-Joliot, Pierre Joliot Podobne wyszukiwania Pokaż ponad 15 więcej garanz Pierre Curie Irěne Albert Éve Curie Henri Becquerel Joliot-Curie Einstein

 

Kiedy wpiszesz nazwisko znanej osoby, markę lub ogromną ilość innych wyrażeń, zobaczysz taki obrazek, jak powyżej. Znajdziesz tu szukane informacje, zdjęcia (z Google Grafika), podstawowe dane oraz podobne wyszukiwania. Po kliknięciu w nie zobaczysz taki sam boks dla innego wyrażenia. Nie wchodzisz na cudzą stronę www, lecz pozostajesz na stronie Google.

Google Answear Box - odpowiedzi na wyszukiwane pytania oraz szukane informacje w głównej kolumnie

Zastanawiałeś się, ile zarabia Ronaldo? Nawet, jeśli jeszcze nie, to po wpisaniu w wersję angielską wyszukiwarki tego pytania, dostaniesz odpowiedź - bez wchodzenia na inną stronę internetową. Oczywiście, taka dana zawsze musi być oznaczona, skąd pochodzi. I w tym przypadku portal, który dostarcza tę informację zyskuje. Dlaczego? Bo liczba kliknięć w ten link w ramce wynosi 2 razy więcej niż w pierwszą pozycję w Google (źródło).

Odpowiednio redagując treść, wykorzystując mikroformaty, masz szansę uzyskać większy ruch na stronie.

Machine generated alternative text:Google how much earn ronaldo Videos Search tools All Images News More About 898,000 results (0.86 seconds) Cristiano Ronaldo Salary. Cristiano Ronaldo. Born: 05/02/1985. Each week Ronaldo eams E274,000 — that's an incredible El ,631 per hour — at 45p per second it wouldn't take long for Cristiano to earn what the average UK worker does in an hour! Cristiano Ronaldo's Salary I What Ronaldo earns in real time www.whatfootballersearn.com/player/cristiano-ronaldo/ 2 Cristiano Ronaldo - In Photos: The World's 100 Highest-Paid www.forbes.com/pictures/giig45jIi/2-cristiano-ronaldo/ Total Earnings: $80 millionSalary/winnings: $52 millionEndorsements: $28 millionThe Portugal and Real Madrid star was voted the sports most valuable player . 3 LeBron James - 1 Floyd Mameather - Foyd Mayweather-Manny

W boksie tym mogą znaleźć się różne informacje, np.:

  • Pogoda:

Machine generated alternative text:Google 80 4 weather Images News Videos All Maps More Search tools About 1 , results (0.54 seconds) Brédno-Podgrodzie, Warsaw Tuesday 7:00 PM Clear with periodic clouds 8 PM Tue 10 11 PM Wed 120 50 Precipitation: 0% Humidity: 76% Wind: 13 km/h Temperature Precipitation 2 AM Thu 5 AM Fri 8 AM Sat 11 AM Sun 40 1 e 2 PM Mon 60 oe Tue More on weather.com

  • Przeliczniki walut:

Machine generated alternative text:1 dolar to ile News Maps Search tools All Images Videos More 2012 2013 2014 2015 Disclaimer About 194,000 results (0.88 seconds) 1 US Dollar equals 3.88 Polish Zloty 3.88 5 US Dollar 3 Polish Zloty 201 1

  • Porównywarka lotów - fraza "loty z Warszawy do Bangkoku"Machine generated alternative text:1 lh 50m duration, 1+ stops Warsaw (all airports) to Bangkok, Thailand (all airports) Search flight prices on Google llh 50m+ 12h 15m+ 12h 20m+ 13h 15m+ 13h 30m+ Ukraine LOT, Aeroflot Finnair Aeroflot Austrian via Kiev via Moscow via Helsinki via Moscow via Vienna Send feedback More connecting flights
  • Oraz wiele, wiele innych informacji.

Jeśli wyszukujesz firmy lub określonej lokalizacji, z pomocą przyjdą mapy (fraza "kino Warszawa"):

Machine generated alternative text:Laski Klaudyn Rating Multikino Targówek 4.1 (52) Kino Głębocka 15 Cinema City TARCHOMIN Maiki Zielonka Multikino Targówek Ząbki O Cinema tng_ City data 02015 Google um Handlowe ium Tar 'wek 4.1 (36) • Kino Imax aleja Jana Pawła Il 82 Kino Wisła 4.4 (36) • Kino Long-established cinema with 3 screens plac Thomasa Woodrowa Wilsona 2 — More places

Wyszukując informacje trafisz na wpisy z Twittera:

Machine generated alternative text:stock exchange on Twitter https://twitter.com/search/stock+exchange CoinDesk (@coindesk) e 2 hours a o - View on Twitter Australia's Biggest Stock Exchange is Taking a 'Close Look' at Blockchain Matt Davies (@mattdaviesmcr) 45 mins ago - View on Twitter #MUFC announcement of #LVG departure by gpm this evening or will have to wait until 2.30pm tomorrow due to NY stock exchange opening times.

Znajdziesz też obrazki dotyczące wyszukiwania:

Machine generated alternative text:Images for stock exchange More images for stock exchange Report images

Posiadasz portal newsowy? Istnieje szansa na dołączenie Twojego portalu do Google News, jeśli spełnisz szereg kryteriów. Poniżej przykład, jak link do Twojego artykułu może wyglądać.

Machine generated alternative text:In the news Australia's Biggest Stock Exchange is Taking a 'Close Look' at Blockchain CoinDesk - 2 hours ago More recently, the London Stock Exchange (LSE) signed on to a trade settlement-focused Jim Paulsen: Don't expect gains in 2016 CNBC - 1 day ago LIS. stocks climb as energy stocks lead the way MarketWatch - 2 hours ago More news for stock exchange

Chcesz, by Twoi klienci dotarli do Twojej książki? A może pragniesz, by Twoja firma zyskała autorytet w branży? Książka to bardzo dobry sposób by go uzyskać. Pamiętaj, by dodać ją do Google Books.

Machine generated alternative text:The Stock Market https://books.google.pI/books?isbne0471191345 Richard J. Teweles, Edward S. Bradley - 1998 - Preview - More editions MARKET Offers an overview of how the stock market works, from its history and structure to the current techniques of traders The World's First Stock Exchange https://books.google.pl/books?isbne0231537328 Lodewijk Petram - 2014 - Preview - More editions Lodewijk PetramÖs eye-opening history demystifies financial instruments by linking todayÖs products to yesterdayÖs innovations, tying the marketÖs operation to the behavior of individuals and the workings of the world around them.

Prowadzisz sklep internetowy? Włącz swoje produkty do Google Shopping i pozwól się znaleźć.

Machine generated alternative text:Samsung Galaxy S6 - 32 GB - Black Sapphire - sprint - CDMA/GSM from Best Buy 3,115 product reviews x Samsung • Galaxy • Galaxy S • Galaxy S6 • Galaxy S6 (Original) • Android • 5.1 inch screen • 16 MP • 5 MP (front) • 4G LTE Carefully crafted from metal and glass, the Galaxy S6 and Galaxy S6 edge blend purposeful design with powerful features. The Galaxy S6 edge, particularly, shows unique and more TechZilla.com eCrater - walmart-accessories HSN $149.99 gest Buy (131) $294.99 $439.gg $249.95 Shop Related items Product features Compare prices from 10+ stores Save to Shortlist Reviews Details Accessories

 

O wyszukiwarce filmów nie muszę Ci wspominać. Z wyszukiwarki aplikacji na smartfony ANDROID też zapewne korzystałeś.

Google się zmienia. Jeśli my, jako menedżerowie, zarządzający, freelancerzy, dyrektorzy marketingu w porę nie wykorzystamy nadchodzących szans, to możesz być pewny, że wykorzysta je konkurencja. I później nie będzie łatwo nadrobić ich przewagi czasowej.

O ile do tej pory pozycjonerzy zastanawiali się, jak działa Google, robili eksperymenty, co najlepiej funkcjonuje, to w ostatnim czasie pojawiło się jeszcze jedno niesamowite narzędzie. Google stworzyła przewodnik po tym, jak dostosować własną stronę do wyszukiwarki i nadążyć z nadchodzącymi zmianami (Search Quality Rating Guidelines). Tak - użytkownicy uzależnili się od niej, a my wraz z nimi. I jeśli wykorzystamy tę szansę, zanim zrobią to inni, będziemy być górą. A jeśli odłożymy to na wieczne "potem"… to sporo ryzykujemy. Bo dziś w świecie, gdzie każdy ma dostęp do informacji, ten, kto szybciej się zaadoptuje, wygrywa.

Podsumowanie i zalecenia SEO

Gdybym chciał podsumować ten przydługi tekst z obrazkami (a chcę), powiedziałbym, jak adaptować się do zmian nadchodzących w internetowym świecie:

  • Bezwzględnie stwórz wersję responsywną (dopasowującą się do ekranów mobilnych) stronę internetową; kiedyś można było dywagować, czy to dla mnie, czy to właściwy moment, a może to chwilowa moda; ale teraz już przeszliśmy ten etap; responsywne strony www są faworyzowane w wynikach wyszukiwania na telefonach i tabletach.
  • Wprowadź mikroformaty do Twojej witryny internetowej; jeśli jest to sklep lub inna platforma e-commerce, wdrożysz ich więcej (oznaczenie miniatury produktu, nazwy, ceny, wariantów, producenta, czasu wysyłki etc.); jeśli jest to blog lub strona firmowa, to prawdopodobnie mniej (adres, nazwa firmy, ocena artykułu, ilość komentarzy, miniatura artykułu lub logo i inne).
  • Dbaj o swoją stronę internetową, aktualizuj ją oraz media społecznościowe; doszła nowa osoba do zespołu? Zamieść o niej informację  w zakładce "Zespół". Masz nową ofertę? Stwórz dla niej oddzielną podstronę. Nie dzielisz się jeszcze wiedzą z potencjalnymi klientami, nie piszesz bloga firmowego lub nie tworzysz video? Zacznij. Prowadzisz firmę optymalizującą koszty przedsiębiorstw? Zamieść na stronie kalkulator oszczędności. Dostarczaj potencjalnym odbiorcom takich informacji, których potrzebują. I ogranicz bełkot i żargon na stronie, którego nie rozumieją i który nie stanowi dla nich wartości.
  • Pamiętaj, że wygląd Twojej strony decyduje o tym, czy jesteś wiarygodny dla Twojego potencjalnego klienta. Kilka dni temu nasz klient powiedział mi, że krótko po stworzeniu mu nowej witryny internetowej, pozyskał nowego klienta na usługę cykliczną - dlatego, że osoba po wejściu na stronę stwierdziła, iż firma jest najbardziej profesjonalna w okolicy. Żebyś widział uśmiech naszego klienta, gdy to mówił...
  • Publikuj artykuły eksperckie w zewnętrznych blogach i portalach, infografiki, video, komunikaty prasowe lub inne materiały, które są wartościowe dla Twoich potencjalnych klientów. Zachęcaj czytelników do pozostawienia komentarza i podzielenia się wpisem ze znajomymi na Facebooku lub kliknięcia "lubię to" przy artykule.
  • Jeśli Twoje pozycjonowanie prowadzi  agencja SEO świadoma nadchodzących zmian i ma plan, jak je wykorzystać, to bądź otwarty na ich wskazówki i dialog.

A teraz jeśli zainteresował Cię ten artykuł, pozostaw swój komentarz, by wzbogacić to miejsce o Twój punkt widzenia.

 

Artykuł opracował Michał Toczyski, prezes zarządu Scorise Sp. z o.o., warszawskiej agencji marketingowej oraz agencji SEO, specjalizującej się w tworzeniu efektywnych biznesowo stron internetowych i jej promocji on-line.

Dodaj nowy komentarz

Zawartość pola nie będzie udostępniana publicznie.
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.
  • Use to create page breaks.

Więcej informacji na temat formatowania

CAPTCHA
Przepisz cyfry i litery z obrazka. Stanowi to zabezpieczenie przed spamem. Jeśli znaki są nieczytelne, kliknij ikonę odświeżenia obrazka (dwie strzałki nad ikoną głośnika).