Portal tworzy kreatywna agencja marketingowa:

Czy milionerzy powinni umieć przemawiać?

Michał Toczyski | Portal Młodego Biznesu

Wszyscy codziennie podejmujemy dwojakiego rodzaju działania. Sprzedajemy (nasze produkty, usługi, wiedzę, idee, wizje) lub opowiadamy historie. Sprzedajemy, ponieważ tak zorganizowany jest nasz świat.

Tak funkcjonuje społeczeństwo. Opowiadamy, ponieważ tak zorganizowany jest ludzki umysł. Historie są kluczami do umysłów. Jeśli chcemy coś sprzedać, musimy przekonać kogoś, by to kupił.

Dawniej było dużo prościej. Sprzedażą zajmowaliśmy się od czasu do czasu. Mniej było okazji do handlu, inne potrzeby i zdecydowanie mniej natarczywych informacji. Wybieraliśmy się raz w tygodniu na bazar, aby zaopatrzyć się w niezbędne produkty i sprzedać nasze wyroby. Potem wracaliśmy do domu i spędzaliśmy czas na rutynowych zajęciach, żyjąc w przeświadczeniu bezpieczeństwa i spokoju przez większość naszego życia.

Jak bardzo musiał różnić się tamten świat od dzisiejszego? Pomyślcie o czasach, kiedy sól była białym złotem. W kopalni, takiej jak Wieliczka, jedną z jaskiń eksploatowano przez przeszło trzysta lat! Pewność zatrudnienia na kilka pokoleń! A dziś? Ile razy zetknęliśmy się z zachwalaniem towaru, patrząc tylko od dzisiejszego poranka? Ogłoszenie w gazecie, na które tylko rzuciliśmy okiem, plakat, który mignął prawe niezauważony, radiowy spot, który prawie puściliśmy mimo uszu, jadąc samochodem, czy reklama w telewizji, przy której zmieniliśmy kanał.

Wszystko to sprzedaje nie tylko produkty. Także idee, opinie, marki, poglądy polityczne – co tylko można sobie wyobrazić.

Perswazja to bardzo wielki biznes.

Aby poradzić sobie z tą presją i na koniec dnia zachować kilka złotych w kieszeni, ludzie rozwinęli w sobie wyjątkową odporność. Wszystkie te żądania – zróbcie to, kupcie tamto – przytłoczyłyby nas i sparaliżowały, gdyby nie nasze grube skóry i zdolność ignorowania tego natarczywego gwaru. Dla wszystkich tych, których interesy zależą od umiejętności przekonywania innych, czyli dla wszystkich przyszłych milionerów prowadzących działalność gospodarczą, kluczem do sukcesu jest przebicie się przez cały ten zgiełk i doprowadzenie do sprzedaży.

Na szczęście jednak sekret sprzedaży jest taki sam jak zawsze – dobra prezentacja. Opowiadanie sprzedaje – to całkiem proste. Na dodatek zdolność przemawiania jest wrodzonym składnikiem ludzkiej psychiki, Opowiadanie to coś, co wszyscy potrafią i wszyscy kochają. Dlatego między innymi jednym z najbardziej dochodowych biznesów jest przemysł filmowy. To przecież nic innego jak znana jeszcze z czasów prehistorycznych umiejętność opowiadania historii doprowadzona do cyfrowej perfekcji. Zdolność prezentowania jest w nas tak głęboko wbudowana, że ma nawet swoje miejsce w ludzkim genomie. Gen FOXP2, odkryty w 2001 roku przez profesora Anthon’ego Monaco na Oxford University, naukowcy uznają za jedynie pierwszy w całej grupie genów odpowiedzialnych za umiejętność posługiwania się językiem i narracji. Tak więc, wszyscy jesteśmy urodzonymi opowiadaczami – począwszy od poziomu komórkowego.

Skoro zatem wszyscy potrafimy opowiadać, a opowiadania mają zasadnicze znaczenie dla sprzedaży, to dlaczego niektórzy sprzedają pomysły i produkty lepiej niż inni? Z opowiadaniem jest tak jak z bieganiem. Każdy wie, jak się biega, choć mało kto byłby w stanie przebiegnąć 1000 metrów w czasie poniżej 2,5 minuty. Doskonałego biegacza od przeciętnego różni wiele, ale najważniejsze to to, że potrafi rozróżnić każdy mięsień i jego wagę dla szybkiego dotarcia do mety. Wie, jak stawiać stopy oraz jak długie dobierać kroki. Poznał bieganie na wylot.

Jeśli chcemy osiągać sukcesy na polu opowiadania, powinniśmy także poznać reguły, metody oraz przećwiczyć wystąpienia publiczne, aby rozwinąć w sobie tę umiejętność. Badania wykazały, że wystąpienia przed publicznością (niezależnie, czy kilku-, czy też kilkusetosobową) paraliżują większość ludzi bardziej niż strach przed śmiercią. Są metody, dzięki którym można zapanować nad tym uczuciem i w zdecydowany sposób usprawnić swoje zdolności oratorskie. Dlaczego nie skorzystać z odpowiednich treningów i szkoleń z wystąpień, skoro i tak nas takowe w dzisiejszym świecie nie ominą?

Jak wiele zależy od umiejętności prezentowania swoich pomysłów, wizji, produktów i usług? Wystarczy pomyśleć o tych, co odnieśli sukces, którzy zapisali się w historii, a zawdzięczają to swoim oratorskim zdolnościom prezentowania swoich wizji. Malowanie obrazów w umysłach potencjalnych inwestorów czy parterów biznesowych, jak też klientów, stanowi o sukcesie przedsięwzięcia.

Gdyby po wizycie w ponad trzystu bankach, Walt Disney nie podjął kolejnego opowiedzenia swojej historii o przyszłym wielkim projekcie „Najszczęśliwszego miejsca na ziemi” – Disneylandu, nie mielibyśmy dziś okazji do odwiedzenia jednego z tych wspaniałych parków rozrywki. Zawdzięczając to umiejętności rozpościerania wielkiej wizji, emerytowany porucznik Sanders przekonał inwestorów do rozpoczęcia tworzenia znanego dziś wszystkim KFC.

27 września 2004 roku w Londynie odbyło się oficjalne ogłoszenie projektu Virgin Galactic. Ekscentryczny milioner i charyzmatyczny biznesmen Richard Branson rozpoczął swoje przemówienie słowami: Lecimy w kosmos. Ten dzień jest historycznym momentem, przybliżającym realizację marzeń wielu milionów ludzi o kosmicznych podróżach. To kolejny przykład, jak wiele zależy od umiejętności prezentowania i zarażania innych swoimi wizjami. Imperium Virgin, do którego obecnie należy ponad 200 przedsiębiorstw na całym świecie, nie powstałoby bez charyzmy jego twórcy, o której nikt by się nie dowiedział, gdyby ten nie umiał przemawiać.

Gdy patrzymy na inspirujące nas postaci świata biznesu, wielkich przywódców oraz charyzmatycznych milionerów, jednego możemy być pewni. W pojedynkę wiele się nie osiągnie.

Piękne słowa znajdują się jako epitafium na grobie znanego milionera i filantropa Dale’a Carnegie’go: Tu spoczywa ten, który wiedział, jak zgromadzić wokół siebie zdolniejszych niż on sam. Potrzebujemy innych ludzi do realizacji swoich marzeń. Przyjdzie nam to o wiele łatwiej, jeśli przy okazji współpracy pomożemy im w osiąganiu ich celów. Czy to będzie na poziomie naszego biznesu, znajomości towarzyskich czy w innych relacjach, umiejętność przekonywania innych do naszych wizji przez malowanie słowami obrazów w ich umysłach to jedno z podstawowych narzędzi i cenna umiejętność przyszłego milionera.

Portret użytkownika Andrzej Wojtyniak

Każdy powinien umieć przemawiać :). Jak to zaznacza Tom Hopkins: każdy z nas jest w biznesie sprzedażowym, czy to w domu, czy jako akwizytor, czy jako właściciel firmy. W końcu na każdym kroku spotykamy ludzi i "sprzedajemy" im siebie. I to jak umiemy mówić da nam, lub nie da możliwości rozwoju czy jakiegoś biznesu do zrobienia.

A przemawianie do większej ilości ludzi też się przydaje, nawet dla małego przedsiębiorcy, gdyż i tak musi on co jakiś czas przedstawić pomysł kilku ludziom na raz. Jeśli umie się wysłowić, to ludzie będą go słuchali. :)

Portret użytkownika Michał Toczyski

Perswazja to wiele, ale nie wszystko. Można klienta oczarować sztuczkami, użyć tysiąca technik sprzedażowych. Jednak pamiętajmy o ludzkim podejściu. Nie tylko mamy skomponować wspaniały tekst sprzedażowy czy dokonać genialnej prezentacji. Mówmy także po prostu, jak do człowieka. Bo to właśnie wygląda naturalnie.

Dodaj nowy komentarz

Zawartość pola nie będzie udostępniana publicznie.
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.
  • Use to create page breaks.

Więcej informacji na temat formatowania

CAPTCHA
Przepisz cyfry i litery z obrazka. Stanowi to zabezpieczenie przed spamem. Jeśli znaki są nieczytelne, kliknij ikonę odświeżenia obrazka (dwie strzałki nad ikoną głośnika).