Portal tworzy kreatywna agencja marketingowa:

Jak opracować biznesplan, który będzie mapą dla Twojej firmy?

Michał Toczyski | Przestrzeń dla biznesu

Określiłeś cel Swojej firmy, wiesz czym będziesz się zajmować i jaką firmę poprowadzisz, teraz kolej, by napisać biznesplan. Czy tworzysz ten dokument dla banku, dla funduszy unijnych? Nie do końca.

To dokument, do którego wracasz. Piszesz go na własne potrzeby, bo kiedy zrobisz plan dla banku, nie uwzględni on dalszych losów przedsiębiorstwa. Dlaczego?

Bo bank interesuje, czy będziesz w stanie spłacić kredyt. Czyli - kilka najbliższych lat. Natomiast Twój interes polega na tym, by firma trochę dłużej pociągnęła. Prawda?

W zachodnich przedsiębiorstwach przechowuje się plany awaryjne na wypadek kryzysu w przedsiębiorstwie. Kluczowe pytanie w tym wypadku: "co zrobić, jeśli się stanie ...?" Odpowiedź zapisujesz, katalogujesz i przechowujesz w takim miejsc, byś mógł do niego szybko zajrzeć.

Biznesplan to dokument, który cały czas aktualizujesz. Rynek idzie do przodu, konkurencja i sytuacje na świecie się zmieniają. Twój plan musi cechować elastyczność i dostosowanie do warunków zewnętrznych.

Biznesplan

1. Podsumowania wykonawcze (skrótowy opis firmy) - znajduje się na początku. Twoja wizja. Jak Sobie wyobrażasz działalność? Co takiego chcesz wprowadzić na rynek? Dlaczego klienci będą kupować akurat u Ciebie? Zawrzyj w tym miejscu także takie podstawowe dane, jak: cele, misja firmy (po co istnieje?), zarząd, pracownicy i ich doświadczenie, kapitał zakładowy, nazwa firmy, rodzaj działalności etc.

2. Opis firmy. Czyli znaczne rozwinięcie punktu pierwszego.

3. Analiza rynku. Dlaczego Twój biznes odniesie sukces? Dlaczego się sprawdzi i jakie warunki zewnętrzne temu sprzyjają? Popyt, aktualna podaż, analiza konkurencji. Konkurencję może dla Ciebie stanowić produkt alternatywny. Co z tego, że działasz w branży batonów, jak klient kupi załóżmy inny produkt cukierniczy. Czekolada w takim przypadku konkuruje z batonem. MP4 - z iPhonem etc. Pomimo tego, że to są różne produkty.

4. Projekt ofert. Na podstawie analiz napisz, jakie zalety powinna mieć Twoja firma, a jakich wad nie powinna mieć; ustal ofertę firmy - czym się będzie zajmowała, kto zajmie się produkcją, etc. Jakie produkty bądź usługi oferujesz? Czym się będą wyróżniać? Dlaczego ludzie będą kupowali właśnie od Ciebie?

5. Sposób realizacji ofert / strategia. Jeden z najważniejszych punktów planu; system:

a) produkt, usługa - dlaczego jest konkurencyjny? Czy całą konkurencję pokonasz? W jaki sposób?

b) opakowanie - czy będzie się rzucało w oczy? Jak? Opisz firmowe reklamówki, etykietki, itd.

c) cena - napisz o Swojej polityce cenowej; czy będziesz miał odpowiednie zyski i cena będzie konkurencyjna? Jak tego dokonasz?

d) dystrybucja - kto będzie dystrybutorem? Jak z dostawą?

e) promocja - rozważ promocję i reklamę swoich produktów; zadbaj przy tym o dobre imię Swojej firmy; podaj szczegółowo plan marketingowy - dokładny opis działań marketingowych, reklama i sposób jej realizacji, warto rozważyć darmowe (dla klientów) gadżety reklamowe: długopisy, notatniki, ołówki, kalendarze, programy komputerowe, ... Ważne, aby były one wartościowe dla odbiorcy (niekoniecznie ze względu na cenę).

6. Plan finansowy. Plan wszystkich działań finansowych, źródła funduszy, dochód, ryzyko, sprzedaż, koszty, zestawienie finansowe, bilans...

Jeśli uważasz, że powinieneś dodać coś, czego tu nie uwzględniłem, zrób to. Każda firma jest inna, więc nie można napisać idealnego szablonu planu dla wszystkich. Jedynie podstawowy szablon powinien być podobny.

Jeżeli już napiszesz plan, pamiętaj! NIE jest on jednorazowym dokumentem! Będziesz z niego prawdopodobnie korzystać przez cały okres działalności Twojej firmy. Możesz zapisywać w nim zmiany, wszystko dokładnie przemyśl. Plan ma być dla Ciebie pomocą, mapą, która poprowadzi Cię przez świat biznesu pozwalającą uniknąć Ci wielu niebezpieczeństw. To najważniejsze zadanie biznes planu!

Sam biznesplan może być bezwartościowy, ale czynność planowania jest bezcenna!