Portal tworzy kreatywna agencja marketingowa:

Najczęściej spotykane zwroty perswazyjne...

Pewien senator podczas wywiadu stwierdził, że na każde pytanie można odpowiedzieć "tak" lub "nie". Dziennikarz wyrzucił z siebie błyskawicznie:
- Czy przestał już pan kraść?

To jeden z bardzo wielu spotykanych przez nas zwrotów perswazyjnych. Z jakimi jeszcze innymi sformułowaniami spotykamy się na codzień?

"Czy przestał pan już korzystać z produktów konkurencji?" - "tak" lub "jeszcze nie", co sugeruje, że niedługo przestanie.

"Kiedy zacznie pan cieszyć się nowym nabytkiem?" - sugeruje, że zakup da klientowi "szczęście", zakłada, że klient zdecydował się na kupno.

A także...

Na ile etyczne są takie zagrania?
Na ile zgodna z naszym sumieniem jest sztuka sprzedaży - przekonywania innych?

Portret użytkownika Bartłomiej Guzik

Moim zdaniem są to zagrania dla ludzi którzy nie potrafią sprzedawać i muszą posiłkować sie tandetną perswazją.

Jeśli jesteś dobrym sprzedawcą nie potrzebujesz upadlać siebie po przez stosowanie tanich chwytów umysłowych.

Ludzie wydają spore pieniądze na szkolenia na których uczą takich "super fajnych technik" . To może podziałać raz drugi i trzeci ale klient to nie małpa i w końcu zorientuje sie że jest manipulowany. A na ogół ludzie nie lubią gdy sie nimi manipuluje i utrzymanie dłuższej relacji może sie nie udać.

Jak dla mnie, technika dobra na podmiejski bazar.

Portret użytkownika Łukasz Kacprowicz

Dokładnie tak. Wydają kasę na szkolenia, które dają krótkotrwały efekt. A potem, jak im się metody wyczerpią, idą na kolejne, równie wartościowe.

Perswazja tylko psuje pracę handlowca. Techniki wiążą osobowość na smyczy, nie pozwalając po prostu porozmawiać z klientem jak człowiek z człowiekiem.

O ile fajniej jest kiedy sprzedaż idzie przy okazji, a celem jest życzliwa rozmowa, która, dzięki szczerości i chęci pomocy, pozwala realnie, przy otwartych kartach, zrobić poważny i korzystny dla obu stron biznes.

A potem, tak jak mówisz, utrzymanie dłuższej relacji jest bardziej opłacalne niż tępe recytowanie wyuczonych formułek, dla jednorazowego dealu na siłę.

Portret użytkownika Michał Toczyski

Kwestia zasadnicza jest taka, że wszyscy stosujemy techniki bardziej bądź mniej perswazyjne, niekiedy na swoją szkodę. Technika sprzedaży uczy nas korzystania świadomie ze słów. Na każdym dobrym szkoleniu z tego tematu jest mowa nie tylko o dobrych intencjach, ale i o etycznym działaniu. CHodzi także o to, by wprowadzić sobie poszczególne techniki w nawyk, bo inaczej będzie to wyglądało sztucznie.

Bez szczerości i zbudowania zaufania nie ma szans na zbudowanie dobrej relacji.

Kiedyś na szkoleniu padło pytanie - jak zdobyć wizerunek człowieka godnego zaufania. Prowadzący się przyjaźnie uśmiechnął dodając po chwili: "czy może odpowiedzią nie jest - być człowiekiem godnym zaufania?".

To podstawa, już wiemy. Mówimy niekiedy: "wiesz, niby tak, zależy mi na tym, ale nie przejmuj się", "masz rację, ale prawda jest po drugiej stronie", "nie wiem, jak bardzo denerwowałeś się, zanim tu dotarłeś", "któż to lepiej zrobi, jak nie ty?", "jesteś jedyną dziewczyną w swoim rodzaju, dlatego pragnę cię poznać".

To wszystko są zwroty perswazyjne wykorzystywane na codzień. Niektóre z nich mogą zadziałać przeciwnie do naszych zamierzeń. Mogą prowadzić do różnych stanów zależnie od kontekstu.

Pytanie teraz - czy warto nauczyć się komunikować świadomie, nie popełniać pewnych błędów, jakie występują w trzech pierwszych przytoczonych zdaniach?

Czy chcemy sprawniej używać języka, by osiągnąć w życiu sukces, bo od tego to jest uzależnione? Nie zawsze trzeba uczyć się czystych technik. Czasami wystarczy zdrowe podejście, ponieważ nasza podświadomość już nieraz przekonywała - rodziców do kupna cukierka, koleżankę do pójścia na randkę... I wiele z tych technik stosujemy, choć nie jesteśmy tego świadomi.

Dodaj nowy komentarz

Zawartość pola nie będzie udostępniana publicznie.
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.
  • Use to create page breaks.

Więcej informacji na temat formatowania

CAPTCHA
Przepisz cyfry i litery z obrazka. Stanowi to zabezpieczenie przed spamem. Jeśli znaki są nieczytelne, kliknij ikonę odświeżenia obrazka (dwie strzałki nad ikoną głośnika).