Portal tworzy kreatywna agencja marketingowa:

Jak tworzyć opisy produktów, by zwiększyć konwersję sklepu internetowego?

Redakcja | Przestrzeń dla biznesu

Czy da się sprzedawać przy pomocy słów? Jak stworzyć dobry opis produktu? Dowiedz się, co zrobić, by Twoje teksty przekonały klientów do kupna, a wyszukiwarkę do wyświetlenia Twojej witryny na wysokich pozycjach.

Czytasz ten tekst, gdyż zastanawiasz się, co jeszcze możesz zrobić, by Twój sklep internetowy więcej sprzedawał. Pewnie wydaje Ci się, że zrobiłeś już niemal wszystko, możliwe, że stworzenie dobrych opisów produktów traktujesz jako ostatnią deskę ratunku. Pomożemy Ci szybko uporać się z tą kwestią.

Wielu naszych klientów nie wierzy w moc słów i ignoruje zalecenia dotyczące stworzenia naprawdę dobrych opisów, które w przyszłości przyniosą profity w postaci konwersji. Zdarzało nam się przyjmować podziękowania od zaskoczonych Klientów, którzy po wdrożeniu naszych tekstów nagle odnotowali kilkunastoprocentowy wzrost sprzedaży.

Wychodząc naprzeciw trudnościom właścicieli sklepów internetowych, postanowiliśmy stworzyć poradnik o tym, jak tworzyć opisy produktów, by zwiększyć konwersję.

Do kogo i dlaczego, czyli co właściwie chcesz zakomunikować?

Czy znasz cel, jaki spełniać mają opisy produktów na Twojej stronie? Odpowiesz pewnie: „Co to za pytanie? Moim celem jest sprzedać dużo i często, a opisy są do tego narzędziem”. Zgadzamy się z Tobą, musisz jednak wiedzieć, kto właściwie chce kupować Twoje produkty i jak do niego dotrzeć.

I w ten sposób przeszliśmy gładko do podstawowego elementu budowania strategii komunikacyjnej, który bardzo często jest przez przedsiębiorców traktowany po macoszemu – określenia grupy docelowej.

Skąd masz wiedzieć, jak mówić, skoro nie wiesz, do kogo mówisz? Określenie grupy docelowej jest podstawą, dlatego należy podejść do zadania z pełną powagą i dobrze się do niego przygotować. Nie martw się, pomożemy Ci w tym.

W pierwszej kolejności skup się na podstawowych cechach grupy. Weź pod uwagę:

  • płeć,
  • wiek,
  • miejsce zamieszkania,
  • zainteresowania,
  • zarobki.

Następnie zastanów się, jakie argumenty najskuteczniej przemówią do tych właśnie osób. Jaki powinien być przekaz Twoich opisów, żeby Klient mógł się z nim utożsamić:

  • emocjonalny czy racjonalny?
  • wzruszający czy zabawny?
  • rozrywkowy czy edukacyjny?

Takich pytań można zadać sporo. Ważne, żebyś precyzyjnie na nie odpowiedział, a następnie konsekwentnie kreował ten wizerunek produktu w opisach.

AIDA, czyli ponadczasowa zasada komunikacji marketingowej

Może pamiętasz jeszcze starą szkołę sprzedaży, która szczególnie wyraźnie (i głośno) rozbrzmiewała na targowiskach. Sprzedaż B2C 2.0 polegała na przekrzyczeniu konkurencji w zachwalaniu swojego produktu. Jeśli zatrzymałeś się przy którymś ze straganów, to przepadłeś – stary sprzedażowy wyga nie pozwoliłby Ci odejść z pustymi rękami. Dawna sztuka sprzedaży odeszła już do lamusa, teraz, wchodząc do sklepu, mamy kontakt z obsługą zazwyczaj dopiero przy kasie. Nie zaszkodzi jednak skorzystać ze starych i sprawdzonych metod, ubierając je w nowoczesne wydanie. 

Pomocna będzie dla Ciebie klasyczna zasada marketingu AIDA, na której powinien opierać się dobry opis:

  • A jak Attention, czyli uwaga – Musisz zwrócić uwagę klienta na produkt. W tym pomoże Ci precyzyjnie sformułowana nazwa produktu i ładne zdjęcie.
  • I jak Interest, czyli zainteresowanie – Po pierwszym dobrym wrażeniu musisz zatrzymać klienta, wzbudzając w nim zainteresowanie. W dalszej części artykułu dowiesz się, jak to zrobić.
  • D jak Desire, czyli pragnienie – Za pomocą perswazyjnego języka, mocnych argumentów, a nawet gry na emocjach wywołaj w swoim kliencie chęć zakupienia towaru.
  • A jak Action, czyli działanie – Teraz klient już tylko musi przenieść produkt do koszyka. Temu służy call to action, czyli wezwanie do działania: Kup! Zamów! Skorzystaj z oferty!

Często wymienia się również piąty element, czyli Satysfakcję, zakładamy jednak, że oferujesz produkty najwyższej jakości.

Jakie cechy powinien spełniać opis produktu?

Nie możesz stanąć twarzą w twarz z klientem i osobiście przekonać go do tego, żeby kupił Twój produkt. Właśnie dlatego potrzebujesz dobrego opisu produktu. Co to znaczy? Jakie cechy powinien spełniać taki opis, by okazał się skuteczny?

  • Unikalność – Nie korzystaj z gotowych opisów produktów nawet, jeśli jesteś dystrybutorem i posiadasz opis producenta. Wysiłek włożony w stworzenie unikalnego opisu po pierwsze docenią roboty wyszukiwarki, pozycjonując Twoją stronę wyżej niż strony konkurencji, a po drugie tylko w ten sposób masz szansę zainteresować klientów i odróżnić się od konkurencji.
  • Zrozumiałość – Komunikat musi być prosty i dla wszystkich zrozumiały. Staraj się pisać tak, jak mówisz. Nie komplikuj, nie udziwniaj, nie sil się na literacki język. Jeśli sprzedajesz produkty specjalistyczne, pisz tak, by opis był zrozumiały również dla laików.
  • Perswazja – Pisz językiem korzyści. Pamiętaj jednak, że wymienianie samych zalet nic niewiele da. Musisz uświadomić odbiorcę, co pozytywnego wynika dla niego z tej zalety. Używaj argumentów, ale dobieraj je pod grupę docelową – do jednych skuteczniej przemawiają liczby, do drugich emocje.
  • Szczerość – Pisz tak, jakbyś zwracał się do jednej osoby. Po prostu opowiedz jej o tym produkcie, przecież doskonale go znasz. Nie wchodź w rolę, w której nie czujesz się swobodnie, nie udawaj. Napisz, jak jest, podkreślając to, co sprawia, że oferowany przez Ciebie produkt jest wyjątkowy. Klienci lubią szczerość, otwartość i autentyczność
  • Konkret – Za to nikt nie lubi czytać tak zwanego lania wody. Przedstaw cechy produktów i ich zalety oraz korzyści, jakie klient z nich czerpie – same konkrety. Rozumiemy, że tekst długi i nasycony frazami lepiej się pozycjonuje, ale musisz myśleć przede wszystkim o kliencie. To jego masz przekonać, nie tylko wyszukiwarkę! Dlatego opis produktu musi być przede wszystkim merytoryczny.
  • Przejrzystość – Istnieje kilka sztuczek, które sprawią, że każdy chętnie przeczyta Twój opis produktu do końca. Najpierw napisz sobie plan, to pozwoli Ci zachować logiczną ciągłość. Nie twórz ściany tekstu – podziel opis na akapity, stosuj wypunktowania, stwórz nagłówki. Możesz pogrubić najważniejsze frazy, dodać zdjęcia i ikony.

 

Dobry opis produktu na pewno nie może powstać na zasadzie kopiuj+wklej, przede wszystkim musi być unikalny i autentyczny. Warto pisać językiem korzyści, ale nie wolno popadać w przesadę. Nikt raczej nie uwierzy w to, że Twój produkt odmieni jego życie. Pamiętaj również o przystępnej formie zarówno językowej, jak i wizualnej.

Zmiany wdrożone? Brawo! Udało Ci się sprzedać produkt.

Dodaj nowy komentarz

Zawartość pola nie będzie udostępniana publicznie.
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.
  • Use to create page breaks.

Więcej informacji na temat formatowania

CAPTCHA
Przepisz cyfry i litery z obrazka. Stanowi to zabezpieczenie przed spamem. Jeśli znaki są nieczytelne, kliknij ikonę odświeżenia obrazka (dwie strzałki nad ikoną głośnika).