Portal tworzy kreatywna agencja marketingowa:

Dotarcie do klientów i pozytywny wizerunek – jakie są jeszcze korzyści z prowadzenia bloga firmowego?

Redakcja | Przestrzeń dla biznesu

Blog stanowi odpowiedź na poszukiwanie rzeczowych, ale i ciekawie, czasami żartobliwie pisanych tekstów w danej tematyce. Również lekko osobistych, a co za tym idzie – narrator piszący bloga przemawia w pierwszej osobie. Gdy użytkownicy szukają w internecie informacji, często trafiają na blogi firmowe. Tutaj fakty stale uzupełniają się z opiniami. Treści są zrozumiałe, ale i również merytoryczne. Blog angażuje, buduje relacje z klientem.

Dlaczego warto prowadzić bloga firmowego?

Do podstawowych zadań bloga należą: angażowanie i informowanie potencjalnego klienta oraz udzielanie mu pomocy. Właściwie prowadzony blog ma stałych czytelników, którym regularnie, acz subtelnie, przypomina w sposób pośredni o Twoich produktach, usługach lub marce. Budowanie więzi zajmuje jednak trochę czasu, i pisząc „trochę”, mam na myśli miesiące, nie tygodnie. Za pomocą bloga informujesz, opiniujesz i tłumaczysz, dlaczego drogo, długo… W ten sposób odkrywasz przed klientami zagadnienia, o których nie mieli pojęcia, wprowadzasz ich do własnego świata. Pamiętaj o tym, że na bloga docierają osoby z zewnątrz, zaciekawione artykułami, co może (i powinno) przerodzić się w zainteresowanie produktem.

Blog biznesowy kształtuje wizerunek firmy, pośrednio przyczynia się do zwiększenia sprzedaży, ale jego zasadniczy cel stanowi nawiązanie relacji z klientem. Zdobycie jego zaufania sprawi, że zwiększa się prawdopodobieństwo, że prędzej czy później skorzysta z Twoich usług lub zakupi produkty, bo – czytając bloga – wie, że Twoja firma zna się na tym, co robi. Powoli staje się więc nie tylko potencjalnym klientem, ale i zwolennikiem Twojej marki.

Cel bloga stanowi oczywiście nie tylko komunikacja z czytelnikami, ale i zwiększenie obecności marki na rynku. Blog staje się kanałem marketingowym, pozwala dotrzeć do potencjalnego i obecnego klienta oraz utrzymywać z nim relacje, która wiąże się z niewielkimi kosztami.

Blog ma potencjał, aby stać się wyjątkową opowieścią, która pochłonie Twoich czytelników. Marketingowcy w tym celu tworzą blogi na przykład z twarzami firmy, animowanymi postaciami, które mogą zacząć kojarzyć się równie silnie z marką co logo. Te postaci stają się osobnymi bohaterami, którzy rodzą się na blogu, stają się jego fikcyjnymi narratorami. Niewykluczone, że z blogosfery przedostaną się do rzeczywistego świata, stając się maskotką firmy.

O czym warto pisać na blogu?

Za pomocą bloga dzielisz się wiedzą o swojej branży. Ale nie mogą być to wyłącznie suche informacje lub artykuły sponsorowane. Czytelnicy pragną mięsa (już od czasów igrzysk rzymskich). To mięso stanowią kontrowersje, np.: ujawnianie interesujących faktów czy ciekawe opinie na różne tematy dające do myślenia itd. Pewien blog platformy transakcyjnej Forex wyróżnia się dużą ilością komentarzy. Przyczyną tego mogą być m.in. odważne określenia rodem z „Wall Street” jak „Chciwość jest w porządku”. Ponadto blog ujawnia tajemnicze informacje, których próżno szukać w innych zakamarkach sieci, burzy powszechne przekonania. Niech za przykład posłuży notka o pewnym milionerze, który stał się bogaty nie dzięki inwestycjom – jak powszechnie uważano – ale spadkowi po rodzicach. Takie historie naturalnie prowokują komentarz i polecanie bloga między sobą, powodując zdobywanie rozgłosu.

Jeśli zdecydujesz się założyć biznesowy blog, będziesz krok po kroku budował zaufanie do swojej firmy, masz szansę stać się liderem w branży czy poznać opinie Twoich klientów na temat oferowanych produktów. Blog pozwala również nawiązywać kontakty z dziennikarzami, blogerzy bywają zapraszani do wypowiadania się w mediach.

Klienci mają Ci ufać i chcieć z Tobą współpracować. Powinieneś więc przyjąć ton osobisty. Nie może być on formalny, nudny, suchy, ponieważ w ten sposób nie nawiążesz z czytelnikami relacji. Pisząc blog, dzielisz się nie tylko swoją wiedzą, ale i wystawiasz nieco na światło dzienne swoją osobowość. Bloga prowadzą prawdziwi ludzie, pisząc na wartościowe dla czytelników tematy, w ten sposób zawartość bloga staje się daleka od marketingowo-reklamowej papki.

W czasie rzeczywistym reagujesz na kryzysy medialne, przyznajesz się do własnych błędów i wad i – o ile to możliwe – przekuwasz je w zalety, ale nigdy nie bagatelizujesz. Milczenie czy słowotok nie są dobrym rozwiązaniem. Pisania bloga nie określamy mianem tradycyjnie uprawianego marketingu, to bardziej obsługa klienta. Jeśli zamieszczasz monotonne wywiady i artykuły – nie wymagaj, by czytelnik je komentował. Dlatego Twoje teksty powinny być też dość lapidarne.

Stale aktualizowany blog zawierający w treściach odpowiednie słowa kluczowe uzyskuje często wysokie pozycje w wyszukiwarkach na niszowe frazy. Dlatego warto go prowadzić regularnie, również ze względu na fakt, że czytelnicy przyzwyczajają się do systematyczności. Oni wiedzą, w jakim dniu tygodnia zawsze publikujesz notki i wtedy właśnie na Twojego bloga wchodzą. Wchodzą, bo za każdym razem znajdują coś nowego. Wielokrotne wejścia to budowanie więzi i lepsze zapamiętywanie marki. – Blog jednego z naszych klientów w ciągu 2 lat osiągnął ponad 8000 unikalnych użytkowników miesięcznie i to bez żadnego wsparcia reklamowego z zewnątrz. W ten sposób klient zaoszczędza na tradycyjnej reklamie, bo dociera do odbiorców w rzeczywistości zainteresowanych jego marką – informują specjaliści z agencji marketingowej Scorise.

Blog może zawierać nie tylko treści tekstowe. Zamieszcza się na nim grafikę, wideo, podcasty itd. Treści te publikujesz także w innych internetowych mediach – np. społecznościowych, docierając w ten sposób do szerszego grona odbiorców. Warto analizować, jakie treści zyskują na popularności, jakie frazy przyczyniają się do odwiedzania naszego bloga. Analiza umożliwi tworzenie zawartości pod gusta naszych czytelników, a także przyciągnie ich większą ilość.

Blog stanowi platformę komunikacyjną z obecnymi i potencjalnymi klientami. Dobrze prowadzony może posłużyć za trampolinę, która wywinduje Twoją markę. O tym, jak prowadzić bloga firmowego, co pisać i czego absolutnie unikać, dowiesz się w kolejnym artykule z serii.

Dodaj nowy komentarz

Zawartość pola nie będzie udostępniana publicznie.
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.
  • Use to create page breaks.

Więcej informacji na temat formatowania

CAPTCHA
Przepisz cyfry i litery z obrazka. Stanowi to zabezpieczenie przed spamem. Jeśli znaki są nieczytelne, kliknij ikonę odświeżenia obrazka (dwie strzałki nad ikoną głośnika).