Portal tworzy kreatywna agencja marketingowa:

Realizacja usług marketingowych – wewnątrz czy przez agencję?

Michał Toczyski | Przestrzeń dla biznesu

Trend outsourcingu od kilku lat występuje w wielu branżach i najwyraźniej zadomawia się w nich na dobre. Zlecanie wykonywania określonych prac na zewnątrz stało się nie tylko doraźną metodą na wsparcie projektów, przy których brakuje zasobów ludzkich, ale również sposobem na długofalową realizację działań z różnych obszarów – od outsourcingu kadr i płac, przez księgowość i call center, aż po realizację strategii marketingowych. No właśnie – czy wsparcie agencji reklamowej zawsze jest konieczne? Co przemawia za skorzystaniem z usług zewnętrznej, wyspecjalizowanej firmy marketingowej, a co za zatrudnieniem specjalisty wewnątrz struktury przedsiębiorstwa?

Chociaż wielu przedsiębiorców zadaje sobie pytanie, kiedy warto prowadzić działania marketingowe wewnątrz firmy, a kiedy lepiej je outsoursować, raczej nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Zarówno pierwsze, jak i drugie rozwiązanie, ma swoje przewagi w konkretnych sytuacjach. A o tym, czy postawić na outsourcing, czy też insourcing decyduje zazwyczaj szereg czynników.

Dlaczego w pewnych obszarach agencja nie zastąpi wewnętrznego pracownika?

Dobra agencja marketingowa ma wiedzę, doświadczenie, a także metodykę, która pozwala osiągać zamierzone cele. Niemniej jednak nawet najlepsza agencja reklamowa pod pewnymi względami nie ma szans zastąpić wewnętrznego pracownika. Dlaczego? Zatrzymajmy się na chwilę i zastanówmy przez chwilę, co wie o firmie zatrudniony w niej zespół. To oczywiste, że w trakcie realizacji projektów pracownicy zyskują specyficzną wiedzę na temat standardów firmy i grupy docelowej, do której kieruje ona swoją ofertę. Wiedzą też dobrze, jakie ich firma ma słabe strony i wyróżniki. Doskonale zdają sobie sprawę, co chce osiągnąć przedsiębiorstwo i na co zwracają uwagę jego klienci. Oprócz codziennej realizacji projektów każda firma ma też swoje bardziej prywatne, biurowe życie, które nierzadko wykorzystywane jest przy budowie określonego wizerunku przedsiębiorstwa. To wszystko składa się na specyficzny pakiet informacji tak ważny przy budowie odpowiedniej strategii marketingowej.

Nawiązując współpracę z agencją, warto mieć na uwadze, że osiągnięcie dużych celów będzie możliwe przy odpowiednim zaangażowaniu i responsywności ze strony samego klienta.

Specjalista zamiast szefa, który nie ma czasu

Zwykle w rozwijających się firmach właściciele, udziałowcy czy prezesi mają na głowie wiele obowiązków, a dokładanie im kolejnych może poważnie zaburzyć organizację pracy. Tymczasem tak, jak zostało wspomniane powyżej, współpraca z agencją wymaga również zaangażowania ze strony samego klienta. To on musi przekazać wytyczne i dostarczyć wiedzę merytoryczną na temat usług, produktów, jak i samej firmy. Z drugiej strony trudno wymagać od szefa, żeby zajmował się nadzorem każdej realizacji projektów marketingowych.

Najlepszym łącznikiem pomiędzy zewnętrznym zespołem marketingowym a firmą klienta okazuje się zatrudniony w niej specjalista współpracujący z agencją i mający zbieżne z nią cele. Taka osoba na bieżąco informuje o celach, zamierzeniach i planach firmy, dostarcza lub współpracuje przy realizacji odpowiednich materiałów i kampanii, i co najważniejsze – przekazuje kluczowe uwagi, pozwalające agencji precyzyjnie odpowiedzieć na potrzeby i oczekiwania klienta. Zna również grupę docelową, do której skierowane są produkty bądź usługi przedsiębiorstwa. Co więcej, swobodny kontakt z osobą wewnątrz pozwala również czerpać bieżące informacje z życia firmy, a tym samym tworzyć autentyczny content (w szczególności na potrzeby mediów społecznościowych), którego oczekują współcześni odbiorcy.
Właśnie dlatego warto, aby w zespole znalazł się specjalista od marketingu, który dobrze rozumie specyfikę tej branży, ma świadomość bieżących trendów, a jednocześnie zna od podszewki przedsiębiorstwo, w którym pracuje. Taka osoba najlepiej pokieruje działaniami agencji od zewnątrz, tym samym odciążając inne kluczowe osoby w swojej firmie, które prawdopodobnie mają już i tak nadmiar obowiązków.

Co dwie głowy to nie jedna

Tak, jak agencja marketingowa nie zastąpi wewnętrznego pracownika, tak i wewnętrzny pracownik niestety nie zastąpi całej agencji. W odróżnieniu od pojedynczego specjalisty zewnętrzna firma wykonuje cały szereg usług, które przekładają się na wymierne efekty – w zależności od założeń o charakterze wizerunkowym czy też sprzedażowym.

Każda dobra agencja reklamowa zatrudnia cały zespół, a każde jego ogniwo specjalizuje się w wąskiej, wybranej dziedzinie. Dzięki tym wszystkim kompetencjom powstają wysokiej jakości projekty, które tworzą poszczególne, mniejsze elementy układanki. Jako przykład rozpatrzmy przypadek strony internetowej. Do jej wykonania nie wystarczy przecież znajomość programowania – co z projektem graficznym, profesjonalnymi tekstami na stronę, spełnieniem wymogów zasad UX i SEO? Czy web-developer poprowadzi skutecznie projekt? W żadnym razie. Do tego potrzebne są przecież kompetencje koordynatora. Takie przykłady można mnożyć. Podobnie kampanie SEO w rzeczywistości opierają się na kilku rodzajach usług. Żeby pozycje strony pięły się w górę, niezbędne okazują się wartościowe treści, które pisze copywriter, zmiany deweloperskie, za które odpowiada programista. A to, co należy wykonać, by podnieść pozycje strony, określa specjalista SEO, przeprowadzający systematycznie działania analityczne. To wszystko spina w całość koordynator projektu, który na bieżąco informuje klienta o strategiach na kolejne miesiące i o tym, co zostało wykonane.

Agencja Scorise w większości projektów wykorzystuje aż 5 kompetencji – project managera, web-developera, graphic designera, specjalisty SEO i copywritera. Czy pojedynczy specjalista zatrudniony w firmie jest w stanie posiąść tyle wiedzy i umiejętności? To może należy zatrudnić nie jedną, a kilka osób o różnych profesjach? Oczywiście można i tak, ale warto zastanowić się z jakimi kosztami, będzie się to wiązać. No i czy firma potrzebuje aż tylu zmian deweloperskich, czy profesjonalnych treści, że znajdzie się praca na cały etat dla poszczególnych specjalistów?

Analizując wszystkie trzy scenariusze, nasuwa się prosty wniosek. Outsourcing marketingowy w wielu przypadkach okazuje się nie tylko najwygodniejszym rozwiązaniem, ale również najbardziej ekonomicznym.

Co warto outsource'ować?

Każda rozwijająca się firma potrzebuje marketingu, jednak część tego typu działań ma charakter jednorazowy lub przeprowadza się je raz na pewien dłuższy czas. Właśnie takie projekty, bez dwóch zdań, warto outsoursować do sprawdzonej agencji.

Przykłady:

  • wykonanie od początku do końca nowej strony www lub odświeżenie aktualnej
  • poprowadzenie kampanii reklamowej Facebook Ads lub Google AdWords
  • marketing społecznościowy
  • wykonanie broszury okolicznościowej lub stworzenie katalogu produktów
  • Content marketing oparty o cykliczne tworzenie treści o zróżnicowanym charakterze (artykuły, raporty, e-booki, media społecznościowe, infografiki, a może video i animacje?)

Wszechstronne doświadczenie zdobyte w praktyce

Pisząc o outsourcingu marketingu, trzeba zwrócić uwagę na jeszcze jedną korzyść, wynikającą ze współpracy z agencją. Gdzieś na początku wspominaliśmy o metodologii opartej na doświadczeniu i warto poświecić temu kilka zdań więcej.

Skuteczne działania marketingowe stanowią core biznesu każdej agencji. Aby utrzymać klientów, nie wystarczy jedynie, by praca została wykonana. Musi ona odnieść określony efekt, który zadowoli zleceniodawcę – to tak naprawdę fundament każdej kampanii performance marketingu. Skuteczność i realizacja celów okazuje się o wiele prostsza, jeśli kampanie danej agencji bazują na sprawdzonych metodach. Właśnie dlatego każda firma marketingowa dąży do optymalizacji swoich działań, monitoruje swoje efekty i stosuje rozwiązania, które już kiedyś przyniosły oczekiwane rezultaty. Jest to możliwe przede wszystkim dzięki doświadczeniu. Agencje miały okazje pracować przy dziesiątkach, a nawet setkach projektów, które nieraz łączyły podobne branże. W ten sposób wypracowują skuteczne metodologie, a dzięki nim mogą zagwarantować klientom osiągnięcie założonych celów. Tymczasem pojedynczy pracownik wewnątrz firmy pod pewnymi względami zostaje pozostawiony sam sobie i trudniej jest mu zdobyć równie wszechstronne doświadczenie, pozwalające na wypracowanie skutecznych metod. Co więcej, pracownicy wewnątrz agencji wymieniają się między sobą wiedzą i doświadczeniami, co jeszcze bardziej przekłada się na efektywność całego zespołu.

Wsparcie pracownika a weryfikacja wyników agencji

Nawet najlepsi i najbardziej sumienni specjaliści wymagają wsparcia przełożonego w rozwoju, oceny wyników, motywowania i pomocy merytorycznej. W agencjach pracownikami, którzy realizują projekt, nie zarządza klient, tylko wewnętrzni menedżerowie. Oczywiście każdej agencji zależy, żeby jak najdłużej utrzymać klienta, a to z kolei powoduje wypracowywanie metod wewnętrznej analizy i weryfikacji działań. Ktoś wewnątrz dba również o to, by praca była wykonywana na czas. To jedne z przywilejów wynikających z outsourcingu rozwiązań strategicznych i promocyjnych, których brakuje w przypadku, kiedy firma buduje wewnętrzny dział marketingu.

To jaka jest odpowiedź?

Na pytanie, czy warto postawić na wewnętrznego pracownika, czy raczej na outsourcing usług marketingowych brakuje złotej recepty dla każdego przedsiębiorstwa. Niemniej jednak doświadczenie pokazuje, że dla średnich firm najlepiej sprawdza się model, w którym wewnętrzny specjalista nadzoruje pracę agencji i dostarcza jej niezbędnych informacji. Taka osoba bądź osoby mogą spojrzeć na realizowane projekty oczami firmy. Jednocześnie kampanie zyskują oparcie w postaci wiedzy, umiejętności i doświadczenia całej grupy specjalistów, pracujących już przy wielu projektach. Tym samym działania marketingowe firmy stają się kompleksowe, a warto podkreślić, że tylko całościowa realizacja strategii pozwala na długofalowe osiąganie efektów. Trzeba tylko liczyć się z pewnymi wyzwaniami i charakterystycznymi aspektami współpracy z zewnętrzną firmą marketingową, ale szerzej o tym napiszemy w kolejnym artykule.

Dodaj nowy komentarz

Zawartość pola nie będzie udostępniana publicznie.
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.
  • Use to create page breaks.

Więcej informacji na temat formatowania

CAPTCHA
Przepisz cyfry i litery z obrazka. Stanowi to zabezpieczenie przed spamem. Jeśli znaki są nieczytelne, kliknij ikonę odświeżenia obrazka (dwie strzałki nad ikoną głośnika).