Portal tworzy kreatywna agencja marketingowa:

Jak przekonać innych?

Łukasz Kacprowicz | Wiedza dla Sukcesu

Przekonywanie nie jest sprawą prostą. Tym bardziej, jeśli tak jak ja wychodzisz z założenia, że nie wiesz co jest dla kogoś dobre. Ja uważam, że nie mam prawa tego nikomu mówić i pozwalam każdemu dokonać swoich własnych wyborów.

Mimo to na co dzień chcąc nie chcąc i tak wciąż przekonuję do swoich racji. Przekonuję do swojego sposobu myślenia. Nawet gdy tylko opowiadam o tym jak i co myślę, w jakimś sensie wtedy też staram się oddziaływać na odbiorcę tak, żeby mój punkt widzenia przedstawić jak najlepiej i jak najwyraźniej. Przekonuję nie tylko do myślenia w określony sposób, ale też do działania dokładnie takiego jakiego ja oczekuję.

Umiejętność skutecznego przekonywania jest ważna dla każdego z nas. Dla osób, które chcą trudnić się przewodzeniem, kierowaniem czy zarządzaniem, jest to umiejętność kluczowa i konieczna do opanowania. Właśnie w ten sposób – przekonując – oddziałujemy na innych. Robiąc to dobrze możemy wykorzystać siły, energię i zdolności ludzi po to, aby razem z nami osiągali wspólne cele.

Pozostaje tylko pytanie – jak to zrobić ?

1. Rzuć wyzwanie

Są dwie drogi, żeby to zrobić. Jedna to chwalenie, a druga, przeciwna do niej to negacja. W nich obu oddziałujemy na ambicję drugiej osoby, oraz na jej poczucie ważności. Powiedzmy, że naszym zadaniem będzie przekonanie pracownika do lepszej, efektywniejszej pracy. W pierwszym przypadku możemy na przykład powiedzieć: ” Naprawdę wyśmienicie poradziłeś sobie z tym zadaniem. Zauważyłem, że w pracę wkładasz dużo energii i zawsze wykonujesz ją na najwyższym poziomie. Brawo!”. Nie jest nawet ważne to, czy osoba rzeczywiście robi to o czym mówimy. Oczywiście trzeba być szczerym i trzeba też zachować umiar, jednak najważniejsze jest to, żeby taką osobę pozytywnie pobudzić. Ona uwierzy, że taka jest naprawdę. Zrobi wszystko, żeby tego swojego dobrego wizerunku nie zepsuć i mocno popracuje nad poprawą swojej efektywności. Drogę drugą, poprzez negację, przedstawić można w tych słowach: ” Tak jak przypuszczałem, nie jesteś w stanie wykonać tego zadania na najwyższym poziomie. Wątpię, żebyś był w stanie sam pociągnąć sprawę dalej. Ostatnio myślę, że po prostu się do tej roboty nie nadajesz.” Celem tutaj jest to, aby rozmówca poczuł się dotknięty i co ważne – postanowił udowodnić krytykującemu, że jednak myli się, że pracownika stać na więcej. Mnie osobiście ta druga wypowiedź słabo by zmotywowała, ale są tacy, którzy potrzebują mocnego i to negatywnego kopa. Ważne jest, żeby wyczuć który sposób lepiej przekona i zmotywuje konkretna osobę.

2. Odwołaj się do szlachetności.

Aby przekonać do czegoś, warto przywołać do pomocy coś co jest ważne dla rozmówcy. Możliwe, że nic nie pomoże nam tak bardzo jak odwołanie się do ideałów, zasad i wartości, jakimi kieruje się nasz rozmówca. Innymi słowy – odwołać się trzeba do szlachetności. Jeśli jest taka możliwość – nie wahaj się i opowiedz jak Twoja propozycja będzie współgrała z wartościami rozmówcy. Powiedz, jak może postępować zgodnie ze swoimi zasadami i przekonaniami, robiąc to, czego Ty chcesz. Przekonując odwołaj się do czegoś ważniejszego i istotniejszego niż sama czynność.Oczywiście, aby tego dokonać trzeba najpierw poznać rozmówcę. To jest najistotniejszy punkt. Potem samo tego wykorzystanie jest tylko kwestią odpowiedniej komunikacji i trafnego dobrania argumentów.

3. Daj myśleć, że to decyzja rozmówcy.

W jaki sposób przekonać kogoś, żeby coś zrobił, a przy tym nie miał pojęcia o tym, że został przekonany ? Z wszystkiego o czym napiszę w temacie przekonywania to może sprawić największą trudność. Najłatwiejszą z czynności, która w tym pomoże jest oddanie głosu rozmówcy. On musi czuć, że jest ważny. Musi aktywnie uczestniczyć w procesie podejmowania decyzji. Warto się takiej osoby zapytać “A co Ty o tym myślisz? Jakie jest Twoje zdanie ?”. Chociaż może nam wcale nie zależeć na opinii tej osoby i w rzeczywistości nie będzie miała ona wielkiego znaczenia, to samo pytanie spowoduje, że osoba ta poczuje się bardziej odpowiedzialna. Będzie bardziej przywiązana do decyzji, bo w końcu uczestniczyła w procesie jej podejmowania. Innym (jakże przewrotnym:)) sposobem jest… faktycznie oddać decyzję w ręce rozmówcy. Nie wmawiać mu, że ma wpływ, ale dać mu go rzeczywiście. Nie zatrzymywać dobrego pomysłu dla siebie, ale przekazać go innym tak, żeby sami przyjęli go za swój. Kiedy tak będzie, zaangażują się do pracy jak nigdy wcześniej.

www.milionw12miesiecy.com

Dodaj nowy komentarz

Zawartość pola nie będzie udostępniana publicznie.
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.
  • Use to create page breaks.

Więcej informacji na temat formatowania

CAPTCHA
Przepisz cyfry i litery z obrazka. Stanowi to zabezpieczenie przed spamem. Jeśli znaki są nieczytelne, kliknij ikonę odświeżenia obrazka (dwie strzałki nad ikoną głośnika).