Jeszcze kilka lat temu zrobienie zakupów, opłacenie rachunków czy odbycie kursu nie byłoby możliwe bez konieczności wyjścia z domu. Internet sprawił nie tylko, że większość spraw możemy załatwić niezależnie od miejsca i czasu. Sieć dała nam możliwość budowania przewagi konkurencyjnej w biznesie.
Podręczniki biznesowe uczą, że przewagę konkurencyjną można wypracować na trzy sposoby – przez wprowadzanie nowych ofert, odpowiednie zarządzanie łańcuchem dostaw i kształtowanie relacji z klientami. Te ostatnie często utożsamiane są z prowadzaniem regularnych akcji promocyjnych albo rozrzutnością w rozdawaniu rabatów. Tymczasem prawdziwa siła budowania relacji z klientami tkwi w komunikacji. Skuteczne porozumiewanie się to prosta droga do biznesowego sukcesu.
Sieć sposobem na komunikację
Firma działająca w sieci może liczyć na wiele udogodnień. Z jednej strony jest to konto on-line (np.: http://www.ideabank.pl/dzialalnosc-gospodarcza-konta) w ofercie dedykowanej przedsiębiorcom, jak np. w Idea Banku, do szybszego przeprowadzania transakcji czy banery reklamowe w poszczególnych serwisach. Jednak obecnie Internet jest również jednym z najważniejszych kanałów komunikacji z klientami. Najlepiej wykorzystamy go nie uprawiając tradycyjnego marketingu, tylko jeśli w ramach budowania relacji i poszerzania świadomości naszej marki, zaoferujemy odbiorcom wartościowe treści. Możemy zrobić to przy użyciu portali społecznościowych i blogów korporacyjnych.
Social media czy blogosfera?
Serwisy społecznościowe, jak Facebook czy Google+, to doskonała okazja do pobudzania potencjalnych klientów do aktywności. Dzięki social mediom możemy publikować atrakcyjne treści, budować społeczność, zachęcać do działania poprzez konkursy, mini-sondy czy zbieranie opinii.
Jeszcze wyższym poziomem komunikacji z klientami są blogi firmowe. Nie ma obecnie lepszego sposobu przekazywania ciekawych treści, w które wkomponowany jest kontekst naszej działalności biznesowej, niż blogosfera. Pozwala ona na promowanie eksperckich głosów spod znaku naszej marki, budowanie zaufania do niej i wywoływanie dyskusji. Blogi to też dobre miejsce do rozwiązywania problemów – szczere i rzeczowe wyjaśnienia wpuszczone w wirtualną przestrzeń szybko dotrą do odbiorców i równie szybko pozwolą na opanowanie kryzysu.
Sztuka trafnego wyboru
Trzeba jednak pamiętać, by narzędzia e-komunikacji wykorzystywać w odpowiedni sposób. To, na jaki kanał przenoszenia treści się zdecydujemy powinno zależeć od tego, w jakiej branży działamy. Jeśli zajmujemy się obszarem, w którym można wykazać się wiedzą ekspercką, dobrze inwestować w blog. To rodzaj kanału, który będzie wymagał od nas systematyczności, a odbiorcy przyzwyczajeni do otrzymywania ciekawych treści będą domagać się regularności w ich dostarczaniu. Jeśli z kolei produkty czy usługi naszej firmy sprofilowane są pod szeroką grupę klientów, warto postawić na portale społecznościowe, które są idealnym miejscem budowania społeczności, zgromadzonej wokół konkretnego produktu czy usługi.
Każde narzędzia e-komunikacji wykorzystane w odpowiedni sposób może przynieść firmie spore korzyści gdyż dobrze poprowadzone działania przez doświadczoną agencję zbuduja mocna marke na rynku i stworzą pozytywne nastawienie do produktu czy usługi.
Komunikacja z klientami to podstawa niezależnie od branży. Sądzę że żadna akcja promocyjna ani reklama nie da takich efektów i nie zaangażuje takiej liczby potencjalnych klientów jak obecność w social media.
Firmy które postawiły na odpowiednią komunikację są bardziej rozpoznawalne na rynku. Dobry kontakt z potencjalnymi klientami to podstawa.
Nie poruszono tu tematu marketingu prewencyjnego. To istotna gałąź internetu, która jest coraz częściej doceniana przez przedsiębiorców i internautów. Najogólniej ujmując, zajmuje się tworzeniem komunikacji w sytuacjach kryzysowych przedsiębiorstw.
Dodaj nowy komentarz