Portal tworzy kreatywna agencja marketingowa:

Eko znad Dunaju nad Wisłą

Łukasz Kacprowicz | Młoda Krew Biznesu

Rynek ekologicznej żywności w Polsce budzi coraz większe zainteresowanie austriackich bioproducentów. Na początku maja 2010 w Warszawie, pięciu wytwórców bioproduktów z Dolnej Austrii zaprezentuje swoją ofertę na Międzynarodowym Spotkaniu w Zakresie Przetwórstwa i Sprzedaży Produktów Ekologicznych i Surowców Naturalnych - Organic Marketing Forum.

Tradycja dbałości o jakość żywności jest w Austrii długa. Wystarczy wspomnieć, że to stąd wywodził się Rudolf Steiner, twórca koncepcji biodynamicznej metody upraw. Dziś produkty pochodzące z takich upraw są oznaczone certyfikatem Demeter i spełniają jeszcze ostrzejsze kryteria, niż żywność „tylko” certyfikowana ekologicznie. Demeter, stowarzyszenie producentów ekologicznych działające już od 1924 roku, jako pierwsze ustanowiło wymagania wobec całego procesu produkcji żywności, a następnie także i kosmetyków naturalnych.

Poprzeczkę stawia bardzo wysoko. Oprócz rezygnacji z syntetycznych nawozów i chemicznych środków ochrony roślin oraz sztucznych dodatków w przetwórstwie, domaga się celowego wspomagania procesów życiowych w ziemi i w pożywieniu, mówi Andrzej Mikołajczuk z ecoplus International Polska. Rolnicy Demeter to aktywnymi organizatorzy wartościowej przyszłości. Gwarantują żywność z charakterem, której smak gwarantuje intensywne i zdrowe przeżyciem. Udział gospodarstw ekologicznych nad Dunajem wciąż rośnie. To z Austrii wywodzą się takie znane marki jak firma Sonnentor, która w oparciu o tradycyjne przepisy Hildegardy z Bingen od 20 lat wytwarza herbaty ziołowe, słodycze i przyprawy, czy firma Gutscher Mühle, jeden z największych producentów mieszanek i batoników musli w Europie.

Austriaccy przetwórcy stawiają na lokalnych sprawdzonych dostawców, głównie firmy i gospodarstwa rodzinne. Angażują się we wspólne inicjatywy marketingowe, jak dolnoaustriacka akcja wystawiania świadectw pochodzenia produktu, dzięki której każdy konsument może szybko sprawdzić skąd pochodzą składniki danego artykułu żywnościowego. Mogą też liczyć na wsparcie sieci ośrodków badawczych, takich jak zakład biotechnologii uniwersytetu rolniczego w Tulln.

Austriaccy eksporterzy dostrzegają potencjał polskiego rynku. Polski konsument podąża za trendami takimi jak zdrowie, wellness i świadomość ekologiczna. Nasi klienci dostrzegają rosnący w Polsce popyt na produkty BIO i ekologiczne, dlatego zamierzają zaoferować tu swe towary o uznanej, międzynarodowej renomie. Podczas tegorocznej edycji Organic Marketing Forum w Warszawie swoją ofertę przedstawi np. firma Zimmermann, dostarczająca produkty mączne, od piętnastu lat cieszące się uznaniem konsumentów ze względu na znakomitą jakość i smak, a także firma Styx, produkująca kosmetyki na bazie naturalnych składników. Udział eksportu na poziomie 70% świadczy o powodzeniu ich produktów na całym wiecie - opowiada Mikołajczuk.

Pod względem jakościowym wiele austriackich produktów nadal nie ma na polskim rynku konkurencji. Konkurencyjność austriackich firm czasem opiera się na niszowej ofercie - tak jak w przypadku firmy Ackerl sprzedającej produkty Bio pod marką Haensel & Gretel, oferującej mrożone, tradycyjne potrawy kuchni austriackiej: apfelstrudel, knedle, kotlety z bułek i znany narciarzom drożdżowy placek Germknödel w wersji bio. Miarą popularności produktów firmy jest jej udane wejście na rynek produktów dla gastronomii. Firma ta również jest obecna podczas tegorocznego Organic Marketing Forum.

Rynek surowców i artykułów spożywczych produkowanych metodami ekologicznymi, pomimo kryzysu finansowego i obaw przed stagnacją, nadal dynamicznie się rozwija. Obserwowany jest ponad 10% wzrost. Eksport żywności austriackiej do krajów Europy Środkowej i Wschodniej jest w fazie ciągłego wzrostu. Dane dotyczące wielkości rynku żywności ekologicznej w Polsce są dosyć niedokładne i wahają się nawet dziesięciokrotnie. Rozbieżność ta wskazuje na niewielką jego znajomość i problemy ze zdefiniowaniem, co właściwie obejmuje. Wartość rynku żywności ekologicznej w Polsce szacuje się na 70-80 mln euro. Segment premium, do którego w Polsce zalicza się również produkty ekologiczne, od kilku lat odnotowuje dwucyfrowy wyrost.

W Polsce panuje przekonanie, że żywność ekologiczna - o kilkadziesiąt procent droższa od konwencjonalnej - jest dla wykształconych, świadomych i zamożnych konsumentów i to oni tworzą grupę klientów konsekwentnych. To czyni ten rynek nadal niszowym. Minęły jednak czasy, gdy jedynym kryterium wyboru była cena. Na skutek zmian kulturowych, a także wzrostu dochodów, konsumenci zaczynają bardziej o siebie dbać. Mają świadomość, że to, co jedzą, ma ogromny wpływ na ich zdrowie, wolą zapobiegać niż leczyć. Żywność ekologiczna jest więc kupowana jako budująca zdrowie – twierdzi Mikołajczuk.

Na tegorocznych targach nie zabraknie również firmy Schäfer, znanej z naturalnych soków owocowych i warzywnych, produkowanych od ponad dwudziestu lat, a dostępnych w siedemnastu krajach. Teraz mają szanse pojawić się także w sklepach w Polsce.

Polska jest dla wspomnianych firm nowym terytorium, jednak – jak pokazują przykłady – sukces jest w zasięgu ręki. Zapraszamy do zapoznania się z opisanymi firmami i ich produktami osobiście w dniach 6 i 7 maja w Centrum Wystawienniczym przy ulicy Prądzyńskiego w Warszawie.

W realizacji planów ekspansji na polski rynek wspiera je ecoplus International - Agencja Rozwoju Regionalnego Kraju Związkowego Dolna Austria. Jest to organizacja typu non-profit, doradzająca małym i średnim przedsiębiorstwom z tego regionu oraz wyszukująca dla nich potencjalnych partnerów na zagranicznych rynkach. Jeśli jesteście Państwo zainteresowani także innymi produktami z Dolnej Austrii prosimy o kontakt:

Andrzej Mikołajczuk
ecoplus International Polska Sp. z o.o.
ul. Piękna 20, 00-549 Warszawa
Tel.: +48 603 255 988
office.warschau@ecoplus.at
www.ecointernational.eu/pl

Dodaj nowy komentarz

Zawartość pola nie będzie udostępniana publicznie.
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.
  • Use to create page breaks.

Więcej informacji na temat formatowania

CAPTCHA
Przepisz cyfry i litery z obrazka. Stanowi to zabezpieczenie przed spamem. Jeśli znaki są nieczytelne, kliknij ikonę odświeżenia obrazka (dwie strzałki nad ikoną głośnika).