The best of… Przedsiębiorczość
W życiu każdego przychodzi ta najczarniejsza z czarnych godzina, kiedy sumiennego i sympatycznego pracownika dosięga wyjątkowa podłość ze strony szefa, kolegów lub klientów. Podłość trafiona czy nie, nie ma to najmniejszego znaczenia – ważne że podłość jest niewspółmierna do sytuacji i że powoduje ogromny żal do wszystkiego. Żal i palącą chęć rzucenia kubkiem w szybę, trzaśnięcia drzwiami, okrutnej zemsty… i przejścia na swój własny rachunek.
I wiele osób tak robi – by po kilku lub kilkunastu miesiącach przekonać się boleśnie na swojej własnej skórze, że własny biznes to wciąż znoszenie fochów klientów, dostawców i dystrybutorów. Jest nawet gorzej niż praca w firmie, bo w normalnej pracy możesz po prostu przez parę dni bumelować na całego, a potem wszystko wraca do normy. We własnym biznesie nie ma miejsca na bumelanctwo, bo powiększającą się dziurę w dochodach widzisz na własne oczy.
Dlatego też dobrze jest poznać czym jest prowadzenie własnego biznesu zanim nadejdzie owa feralna godzina najczarniejsza z czarnych. Rozwiązań jest wiele, przy czym dwa najlepsze wyjścia to: (1) wyciągnięcie na spytki znajomego który prowadzi własną firmę, (2) przeczytanie książki o przedsiębiorczości. Są to wyjścia najlepsze, ponieważ zyskasz w ten sposób wiele cennych informacji w zamian za jedno popołudnie i cenę lunchu/cenę książki.
„Przedsiębiorczość. Podstawy teoretyczne” jest właśnie taką książką na popołudnie, żeby rozpatrzeć się o co właściwie chodzi w tej przedsiębiorczości i we własnym biznesie. Jego autorka, Teresa Piecuch, jest adiunktem (pracownikiem) Katedry Przedsiębiorczości, Zarządzania i Eko-innowacyjności na Wydziale Zarządzania i Marketingu Politechniki Rzeszowskiej. Co w przypadku tej książki jest dobrym rozwiązaniem, ponieważ dopiero z akademickiego dystansu widać czego brakuje polskim przedsiębiorcom, o czym zapominają w codziennej pogoni za transakcjami i w czym tkwią podstawy zdrowego przynoszącego zyski biznesu.
Kluczową myślą książki jest to, że aby osiągnąć sukces jako przedsiębiorca, należy rozumieć przedsiębiorczość jako zespół trzech wymiarów: postawy przedsiębiorczej (czyli intelektualnego podejścia), zachowania przedsiębiorczego (czyli pomysłów na innowacyjną działalność) i procesu przedsiębiorczego (czyli systemu biznesowego realizującego zlecenia, pokrywającego koszty i przynoszącego zyski). Jeśli brakuje któregoś z tych wymiarów w działalności przedsiębiorczej (tzn. w prowadzeniu biznesu), negatywne efekty przyjdą szybko: spadek zleceń, obniżanie cen, kłótnie z klientami, brak satysfakcji z prowadzonej firmy. I wtedy nie pomogą żadne sztuczki – sukces stanie się nieosiągalny.
Oto kilka najciekawszych fragmentów książki – niekoniecznie znanych, ale ważnych z punktu widzenia skutecznej przedsiębiorczości.
„Rozwój przedsiębiorczości rozumianej jako zachęcanie do przejawiania inicjatywy oraz stwarzanie warunków do podejmowania i prowadzenia działalności gospodarczej przyczyniają się do zwiększenia poziomu rozwoju gospodarczego, szczególnie w regionach słabiej rozwiniętych”. (strona 9)
„Przedsiębiorczość od zarania dziejów była związana z poszukiwaniem i wdrażaniem nowych form rozwoju, zmianą statusu społecznego na tle zdobytej władzy lub kapitału przez szczególnie aktywne i mobilne jednostki, grupy społeczne, narody, poprzez udział w globalnie ważnych wydarzeniach na przykład: podbojach, odkryciach geograficznych, emigracjach, prowadzeniu szeroko rozumianej działalności gospodarczej o różnym zasięgu terytorialnym”. (strona 14)
„Zachowanie przedsiębiorcy według J. Schumpetera to wieczny szturm „twórczej eksterminacji”: uprawia coś co brzydko nazywa technicznym lub produkcyjnym kanibalizmem, a co polega na zastępowaniu jeszcze sprawnych maszyn, produktów i usług innymi, bardziej sprawnymi, często działającymi na zupełnie innej zasadzie”. (strona 23)
„Zysk umożliwia zabezpieczenie istnienia przedsiębiorstwa i pozwala odważyć się na dokonywanie innowacji”. (strona 27)
„Przedsiębiorczość jest specyficzną postawą człowieka wobec otaczającego go świata i ludzi, wyrażającą się w twórczym i aktywnym dążeniu do ulepszania istniejących stanów rzeczy, w gotowości do podejmowania nowych działań lub rozszerzania dotychczasowych i dążenia do osiągania złożonych – zwykle zwiększonych – korzyści materialnych, które prowadzą do odczuwalnego wzrostu uzyskiwanych zysków (dochodów) oraz poprawy warunków życia i pracy”. (strona 38)
„W przedsiębiorczości intelektualnej znajomość języków obcych, obcych kultur, szerokie horyzonty myślowe pozwalają przedsiębiorcy nie tylko swobodnie się poruszać po całym świecie, ale i łatwiej wyróżniać i wykorzystywać pojawiające się w otoczeniu szanse i możliwości, których inni nie dostrzegają lub nie potrafią odpowiednio z nich korzystać”. (strona 51)
„Współcześnie coraz częściej się podkreśla, że o sukcesach dzisiejszych przedsiębiorstw małych, średnich i dużych decydują nie struktura, nie materialne zasoby, nie nawet najnowocześniejsze metody i instrumenty zarządzania, lecz niepowtarzalne jednostki, które wpływają na losy kierowanych przez nich firm. Te wybitne osoby to przedsiębiorcy obdarzeni zdolnościami do wykorzystania niedostrzeganych przez innych szans, do minimalizowania zagrożeń, tworzenia rzeczy nowych, lepszych niż pozostali wytwórcy”. (strona 54)
„Zdobyta pozycja konkurencyjna nie jest elementem stałym, lecz jedynie stanem przejściowym ze względu na oddziaływania innych firm konkurencyjnych”. (strona 100)
Więcej ciekawych informacji o przedsiębiorczości czytelnik znajdzie w książce „Przedsiębiorczość. Podstawy teoretyczne” Teresy Piecuch (Wydawnictwo C.H. Beck, 2010). W 5 rozdziałach autorka przedstawiła ważne informacje potrzebne przedsiębiorcy w skutecznym prowadzeniu biznesu m.in. istotę działań przedsiębiorczych, typy przedsiębiorców, zagrożenia hamujące rozwój przedsiębiorstw w Polsce, formy finansowania działalności firm.
PS. Jeśli nie potrzebujesz tej książki teraz, zrób na niej zakładkę w swojej przeglądarce internetowej (w Firefoxie trzeba nacisnąć klawisze „CTRL” i „D”). Dzięki temu łatwo ją odnajdziesz wtedy, gdy zaczniesz myśleć o przeprowadzce na swoje.
Książka jest dostępna w tradycyjnych księgarniach oraz na stronie http://www.ksiegarnia.beck.pl/ekonomia-podreczniki/id4463,Przedsiebiorczosc.-Podstawy-teoretyczne.html.