Strategia marketingowa
J. Altkorn stwierdza, że: "strategia marketingowa w odniesieniu do określonego przedsiębiorstwa oznacza zestaw średnio- i długookresowych zasad oraz wytycznych postępowania, które wyznaczają ramy dla rynkowych działań operacyjnych" [J. Altkorn Podstawy marketingu]. Strategia zatem określa plany firmy oraz wskazówki postępowania. Te instrukcje postępowania zgodne powinny być z misją przedsiębiorstwa oraz jej wartościami.
- strategia penetracji rynku - jej celem jest zwiększenie sprzedaży naszych produktów i usług na już zagospodarowanym rynku;
- strategia rozwoju rynku - wykorzystując ją wchodzimy z naszą ofertą na nowe, niedostępne do tej pory dla nas rynki;
- strategia rozwoju produktu - wykorzystujemy wpływy na posiadanym rynku, zmieniamy tylko lub tworzymy nowy produkt do sprzedaży;
- strategia dywersyfikacji - wchodzimy na nowy rynek z nową ofertą:
- dywersyfikacja pozioma (np. producent lodówek zaczyna produkować zmywarki);
- dywersyfikacja pionowa (np. producent lekarstw wchodzi w branżę prywatnych przychotni, aby otworzyć firmę szkoleniową dla lekarzy);
- dywersyfikacja równoległa (np. właściciel restauracji zaczyna działać w branży muzycznej).
Zawartość strategii marketingowej
Aby stworzyć właściwą strategię, firma przygotowuje korzysta z narzędzia o nazwie segmentacja klientów. Określa profil swoich docelowych odbiorców tworząc często kilka grup nabywców. Kategoryzuje je często według wieku, wykonywanego zawodu, stanu majątkowego oraz środowiska, w jakim się obracają.
Co więcej strategia zawiera także analizę SWOT (szanse i zagrożenia, mocne i słabe strony przedsiębiorstwa). Analizuje także konkurencję, jej pozycję na rynku oraz narzędzia i techniki. Wykorzystując informacje z rynku tworzy własne plany działania oraz profil przedsiębiorstwa, który zawiera większość ważnych dla firmy decyzji.