J. Altkorn stwierdza, że: "strategia marketingowa w odniesieniu do określonego przedsiębiorstwa oznacza zestaw średnio- i długookresowych zasad oraz wytycznych postępowania, które wyznaczają ramy dla rynkowych działań operacyjnych" [J. Altkorn Podstawy marketingu]. Strategia zatem określa plany firmy oraz wskazówki postępowania. Te instrukcje postępowania zgodne powinny być z misją przedsiębiorstwa oraz jej wartościami.
Według H.I. Ansoffa przedsiębiorstwo może wybierać pomiędzy strategiami:
Aby stworzyć właściwą strategię, firma przygotowuje korzysta z narzędzia o nazwie segmentacja klientów. Określa profil swoich docelowych odbiorców tworząc często kilka grup nabywców. Kategoryzuje je często według wieku, wykonywanego zawodu, stanu majątkowego oraz środowiska, w jakim się obracają.
Co więcej strategia zawiera także analizę SWOT (szanse i zagrożenia, mocne i słabe strony przedsiębiorstwa). Analizuje także konkurencję, jej pozycję na rynku oraz narzędzia i techniki. Wykorzystując informacje z rynku tworzy własne plany działania oraz profil przedsiębiorstwa, który zawiera większość ważnych dla firmy decyzji.