Portal tworzy kreatywna agencja marketingowa:

Jak poprowadzić skutecznie swój pierwszy sklep internetowy?

Michał Toczyski | Przestrzeń dla biznesu

Polacy coraz więcej pieniędzy wydają podczas zakupów przez internet. Wykorzystują ten fakt właściciele sklepów on-line i ci przedsiębiorcy, którzy chcą uruchomić swój pierwszy biznes w sieci. Jest to też okazja uzupełnienia tradycyjnego kanału sprzedaży oraz stworzenia niezależnego start-upu. Zebraliśmy kilka informacji, które zainteresują osoby myślące nad wkroczeniem w ten niezwykły świat.

Uruchomienie sklepu e-commerce to okazja do zwiększenia obrotów tradycynej firmy. Jeśli posiadasz już rozpoznawalną markę, łatwiej zagospodarujesz rynek internetowy. Istnieje spora szansa, iż Twoi obecni klienci trafią na stronę firmy szczególnie wtedy, gdy znają i polecają Twoje produkty. Uruchomisz w ten sposób wirtualny oddział przedsiębiorstwa, z którego dochody są jak najbardziej realne.

Wchodząc w internet zyskujesz także nowych nabywców, którzy w świecie rzeczywistym pewnie nigdy by do Ciebie nie dotarli. Mieszkają w innych miastach, zaopatrują się w bliższych sklepach. Dzięki temu zagraniu poszerzasz Swój rynek docelowy i jesteś w stanie obsłużyć klientów z całego kraju.

Zanim staniesz się internetowym krezusem powinieneś poznać zasady, jakie na tym rynku panują. Promocja w sieci wydaje się być uciążliwa i żmudna, jeśli nie posiadasz praktycznego doświadczenia i wiedzy na ten temat.

Budowa sklepu elektronicznego zaczyna się od spraw związanych z technologią. Koszt stworzenia dobrego, sprawnego oprogramowania zaczyna się najczęściej od kilku tysięcy złotych. Istnieje jednak różnica pomiędzy zleceniem tego zadania studentowi-informatykowi a profesjonalnej agencji interaktywnej, która zajmuje się tym na codzień.

Różnica ta nie wyraża się tylko w kwocie inwestycji. Przede wszystkim powinniśmy zdać sobie sprawę z tego, że działające i proste w obsłudze oprogramowanie kosztuje. Jest także bezpieczniejsze i mniej podatne na włamania hackerów, z czym zawsze należy się liczyć.

Osoby, które zakładają swój pierwszy internetowy sklep, patrzą na świat przez różowe okulary. Wypełnia ich energia i motywacja. Zaczynają czytać o internetowych taktykach marketingu. W tym momencie najłatwiej się potknąć i popełnić błędy, które będą dawały o sobie znać przez długi czas. A później ci ludzie nie mają żadnych rezultatów, rezygnują. W jaki sposób uchronić się przed tym?

Dlatego pojawiły się platformy sklepowe, które pozwalają prowadzić własny punkt za kilkadziesiąt złotych miesięcznie. Pozwala to bez ponoszenia wysokich inwestycji sprawdzić, czy nasz pomysł ma rację bytu, czy klienci chcą naszych produktów.

Do jednego z grzechów głównych należy własnoręczne pozycjonowanie w wyszukiwarkach przez osoby, które nie są w tym specjalistami. Teoretycznie, dzięki temu zabiegowi nasza strona zacznie pojawiać się wysoko w wynikach wyszukiwania i przyniesie rzesze potencjalnych klientów. Jednak niektóre działania, o których czytamy na forach internetowych i blogach, nie służą nam lub nawet spowodują usunięcie sklepu z rankingów.

Wpływa to na trwały i znaczny spadek oglądalności portalu. Dlatego w przypadku samodzielnego pozycjonowania zachęcam do zgłębienia tematu i rozeznania się, a także prowadzenia prób i testów. Dzięki temu uchronimy się przed banicją strony z wyszukiwarek.

Niektóre systemy pomagają w pozycjonowaniu. Dzieje się tak w przypadku sklepów PlatinumStore.pl opartych na platformie ShopMaker.pl: „- Zbudowaliśmy specjalny kanał promocji, dzięki któremu produkty z naszych sklepów pojawiają się wysoko w wyszukiwarkach. Prowadzimy także analizę statystyk i podpowiadamy nieraz Klientom, w jaki sposób zwiększyć odwiedzalność i skuteczność ich witryn”, twierdzi Dawid Golak, twórca platformy. Prowadziliśmy z nim wywiad przy okazji grudniowego numeru „Eurogospodarki”.

Bez względu na to, z jakiego systemu skorzystamy, warto przygotować unikalne opisy swoich produktów. Nawet, jeśli sprzedajesz książki, skarpetki czy też ubrania, niezwykle liczą się autorskie opisy towarów. Wartość postrzegana takiego sklepu wzrasta, tak samo jak liczba jego klientów.

Dawid Golak przestrzega: „- Aktualizujmy asortyment. Zdarzyło się, że w pewnym e-przedsiębiorstwie spadła sprzedaż odzieży. Co się okazało: właściciel oferował głównie ubrania letnie nawet w październiku i listopadzie”.

W przypadku platform sklepowych warto zwrócić uwagę na to, czy można zwrócić się do konsultantów o pomoc. Niektóre z nich proponują także specjalne szkolenia przez internet dla osób rozpoczynających swoją przygodę z e-biznesem.

Planując swój projekt spójrz i przeanalizuj także ofertę konkurencji. Czym różnią się liderzy w Twojej branży od małych, niskodochodowych sklepików? W jaki sposób zachęcają klienta? A także, jakie błędy według Ciebie popełniają? Jeśli się ich wyzbędziesz i zaczniesz sprzedawać produkty wysokiej jakości, to odbiorcy docenią Twój trud i polecą stronę znajomym.

Jednym z podstawowych pytań, jakie należy sobie postawić, jest: „dlaczego mój klient miałby kupić właśnie ten towar i dlaczego ode mnie?”. Zmierzamy w ten sposób ku unikalnej cesze oferty. To ona wyróżnia Cię na tle konkurencji. Zwróć uwagę także na obsługę kontrahentów. Dzisiaj oczekują oni odpowiedzi na swoje pytania szybko i jeśli jej nie otrzymają, to kupią u Twoich rywali. Nagminnie zdarza się w Polsce, że obsługa nie odpisuje na e-maile lub też nie oddzwania.

Prowadzenie firmy w internecie wymaga determinacji i wytrwałości. Włożona praca po pewnym czasie zwraca się z nawiązką. Aby stworzyć zarabiający e-biznes warto wyróżnić się spośród tłumu konkurencji, wymyśleć ciekawą, porywającą kampanię marketingową, a także pozycjonować się w wyszukiwarkach. Gdy oferujesz to, czego klienci chcą, pragną, kiedy widzisz, że istnieje na to zapotrzebowanie, to prędzej czy później sukces do Ciebie przyjdzie.

Dodaj nowy komentarz

Zawartość pola nie będzie udostępniana publicznie.
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.
  • Use to create page breaks.

Więcej informacji na temat formatowania

CAPTCHA
Przepisz cyfry i litery z obrazka. Stanowi to zabezpieczenie przed spamem. Jeśli znaki są nieczytelne, kliknij ikonę odświeżenia obrazka (dwie strzałki nad ikoną głośnika).