Portal tworzy kreatywna agencja marketingowa:

Jak wypozycjonować stronę?

Redakcja | Przestrzeń dla biznesu

Jak nie zginąć w morzu witryn internetowych? Co zrobić, by strona znalazła się na pierwszych pozycjach po wpisaniu frazy, określającej naszą firmę w wyszukiwarce? Dlaczego niektóre firmy Google wyświetla jako pierwsze, a inne lądują na samym dnie Internetu? Klucz do sukcesu leży we właściwym pozycjonowaniu strony. Dowiedz się, jak wygląda proces, prowadzący do zwiększenia ruchu na witrynie i w konsekwencji do lepszej sprzedaży i sukcesu firmy.

Na pozycjonowanie składa się kilka czynności, które pośrednio wpływają na widoczność strony. Powszechnie przyjęło się stosowanie pojęć pozycjonowanie i SEO zamiennie. Tego typu błąd można usłyszeć nawet w renomowanych agencjach marketingowych. Większość stron wymaga całościowego działania w celu wypozycjonowania, dlatego wygodniej określa się wszystkie podejmowane czynności jednym słowem – pozycjonowanie, a jeszcze wygodniej tajemniczo brzmiącym skrótem SEO. Tymczasem SEO stanowi jeden z elementów składowych pozycjonowania, do którego należy również linkowanie, content marketing, nawet pośrednio marketing społecznościowy. By w przystępny sposób zobrazować, na czym polega pozycjonowanie, przedstawiamy Wam prostą infografikę:

Tylko pierwsze miejsce wygrywa, czyli pozycjonowanie stron internetowych

Na pozycjonowanie składają się wszystkie działania mające na celu wysunięcie strony internetowej na jak najwyższą pozycję w wyszukiwarce, najczęściej Google. Wielu osobom wydaje się, że to jakiś magiczny algorytm, który po przeliczeniu danych nagle wyrzuca jedną stronę na pierwszej, a drugą na trzydziestej pierwszej pozycji. Tymczasem wpływ na pozycję ma zachowanie osób wchodzących na stronę. Roboty wyszukiwarki weryfikują swoje działania na podstawie reakcji użytkowników, dlatego wszystkie przeprowadzane działania mają służyć temu, żeby potencjalny klient po pierwsze na stronę trafił, a po drugie – na niej został, żeby ostatecznie skorzystać z oferowanej usługi lub kupić produkt.

Wyobraźcie sobie następującą sytuację: poszukujecie butów do biegania. Wpisujecie daną frazę w wyszukiwarkę i wyświetla Wam się kilkadziesiąt sklepów oferujących dany produkt. Ile z nich znajdzie się w Waszym kręgu zainteresowań? Cztery? Pięć? Maksymalnie dziesięć.

Statystycznie:

  • 42,1% użytkowników wybiera tylko link z pierwszej pozycji,
  • 11,9 % klika w drugi,
  • 8,5% w trzeci,
  • 6,1% w czwarty,
  • a 4,9% w piąty.

Ci szczęściarze, którzy znaleźli się na pierwszej stronie w wyszukiwarce, to najlepiej wypozycjonowane strony. Jak oni to robią?

Zdobywanie wysokiej jakości linków prowadzących do strony

Najlepiej zobrazować to na prostym przykładzie naszych butów do biegania. Jeden z producentów tego typu obuwia, przykładowa firma BUTEX, został polecony na stronie z poradami dla biegaczy. W dodatku wspomniał o nim znany portal, a lokalna gazeta umieściła na swojej stronie artykuł opisujący sukcesy przedsiębiorstwa. Wszystkie te witryny zamieściły oczywiście linki odsyłające do strony firmy BUTEX. Nasz producent najprawdopodobniej znajdzie się wyżej w wyszukiwarce, niż konkurencja, która nie może się pochwalić takim zapleczem linkowym, gdyż roboty wyszukiwarki uważają, że skoro tyle ważnych witryn przytacza jego przykład, to znaczy, że jest autorytetem w dziedzinie produkcji butów sportowych.

Linkowanie stanowi jedno z najskuteczniejszych działań prowadzących do  zwiększenia widoczności strony internetowej. Jednak korzyści, jakie przynosi linkowanie, osiągamy nie tylko dzięki algorytmom wyszukiwarki, która wyżej pozycjonuje strony z wysokiej jakości zapleczem linkowym. Wartości nadaje samo polecenie naszej marki na niezależnej stronie zewnętrznej. Dzięki temu osoby szukające opinii na temat firmy, po ujrzeniu rekomendacji danej strony w Internecie widzą, że mogą jej zaufać.

Rozgłos jako woda na młyn pozycjonowanej strony

Linki odsyłające do naszej strony, znajdujące się w prestiżowych, godnych zaufania serwisach, budują autorytet witryny i dają spektakularne efekty, ale czas trwania tego efektu zależy od jakości samej strony. Jeśli nie zoptymalizujemy jej we właściwy sposób, efekt ten szybko zaniknie. Z linkowaniem jest trochę jak z celebrytami – kiedy tylko się o nich mówi, są na szczycie, ale gdy media milczą na ich temat, zainteresowanie gwałtownie spada. Wtedy liczy się już tylko to, czy reprezentują sobą coś więcej, co mogłoby mimo wszystko zatrzymać zainteresowanie fanów. Tak samo zachowuje się linkowana strona. Kiedy na zewnętrznej witrynie pojawi się odsyłający do nas nowy link, obserwujemy zwiększony ruch na stronie. Jednakże w chwili, gdy ruch się zmniejsza, automatycznie spada ona z pierwszych pozycji w wyszukiwarce. Jak wiadomo, ciężko przez cały czas skupiać na sobie uwagę, dlatego jeszcze ważniejsze od linkowanie jest…

…SEO, czyli optymalizacja kodu i treści strony pod wyszukiwarkę

Zgodnie z naszą infografiką, kolejny element składający się na pozycjonowanie strony internetowej stanowi SEO. Skrót w języku polskim oznacza optymalizację pod wyszukiwarkę. Strona zbudowana zgodnie ze standardami określonymi przez Google, postrzegana jest przez nią jako witryna wysokiej jakości, dlatego wyżej pozycjonuje się od pozostałych stron, które nie zadbały o optymalizację.

Zmiany wprowadzane pod kątem SEO stanowią żmudny proces, na efekty którego najczęściej trzeba poczekać. W dodatku jednorazowe działania nie przynoszą oczekiwanych skutków, optymalizacja powinna być traktowana jako proces, który należy wprowadzać regularnie i nieustannie. Ponadto część czynności nie dostrzeże osoba,  która nie wie, na czym polega optymalizacja strony. Mimo to właściwie przeprowadzone SEO stanowi prawdopodobnie najpoważniejszą inwestycję dotyczącą strony internetowej, gdyż istotnie wypływa na pozycję w wyszukiwarce, a wysoka pozycja przynosi marce zwiększenie ruchu na stronie i wzrost ilości potencjalnych klientów i rozpoznawalności marki.

Na czym dokładnie polega SEO?

Zamieszczenie słów kluczowych

Każdy temat poruszony na stronie możemy opisać za pomocą kilku lub kilkunastu fraz najlepiej odnoszących się do jego treści. Dokładnie te słowa wpisują użytkownicy wyszukiwarek, chcąc wyszukać daną stronę. Żeby po wpisaniu odpowiedniej frazy wyszukiwarka zasugerowała naszą witrynę, musi być ona nasycona słowami kluczowymi, czyli frazy, odpowiadające danemu typowi działalności, muszą znaleźć się w tekstach opublikowanych na stronie internetowej. Nieprawidłowy wybór fraz i niewłaściwe ich zamieszczenie na stronie w najlepszym przypadku nie przyniesie żadnych efektów pozycjonerskich, w najgorszym – może spowodować, że użytkownicy będą na stronę wchodzić i po tym, jak przekonają się, że nie znajdą na niej treści, których szukali, natychmiast ją opuszczą. Zachowania użytkowników, a także po prostu analiza strony przez boty wyszukiwarki, niestety mogą doprowadzić do nałożenie filtra przez wyszukiwarkę, czyli obniżenie pozycji strony.

Unikalne tytuły stron

Strona internetowa powinna przypominać w swojej strukturze książkę. Właściwie zbudowana witryna składa się ze strony głównej przypominającej okładkę, która chce sprzedać zawartość naszej książki, i z dalszych podstron, czyli jej rozdziałów. Kiedy myślimy w ten sposób o witrynie, staje się logicznym, by zarówno stronę główną, jak i każdą podstronę zatytułować. Właściwie stworzony tytuł powinien zawierać słowo kluczowe, dzięki temu zyskuje większą wartość z punktu widzenia robotów wyszukiwarki, ale przede wszystkim stanowi dla użytkownika informację, czego na danej podstronie może się spodziewać.

Optymalizacja nagłówków

Wyszukiwarka nie zrozumie, że chcemy stworzyć nagłówek, jeśli nawet napiszemy go większą czcionką, pogrubimy czy też podkreślimy. Musimy przekazać tę informację w języku HTML. Najważniejszy nagłówek nazywany jest H1, a kolejne nagłówki oznaczające śródtytuły to H2 i H3. W taki sposób oznaczamy treści, które chcemy wyróżnić jako nagłówki. Optymalizacja nagłówków postrzegana jest jako kolejne ważne działanie w strategii SEO.

Mapa strony

Jeśli stronę internetową znowu porównamy do książki, to mapa strony stanowi jej spis treści. Prawidłowo stworzona mapa strony powinna zawierać odnośniki do wszystkich unikalnych podstron znajdujących się na naszej witrynie. Nie tylko pomaga użytkownikom serwisu łatwo i szybko się po nim poruszać, ale także pozytywnie wpływa na ruch organiczny. Mapa strony dla wyszukiwarki stanowi źródło wiedzy o ilości podstron, priorytecie i ostatnich aktualizacjach każdej z nich.

Właściwe linkowanie wewnętrzne

Bezpośrednie powiązanie z architekturą strony ma linkowanie wewnętrzne, czyli powiązania pomiędzy podstronami. Nie dość, że ułatwia użytkownikom poruszanie się po witrynie, to jeszcze sprawia, że roboty wyszukiwarki szybciej indeksują stronę i wszelkie zmiany, które na niej publikujemy. Linki wewnętrzne, jak sama nazwa wskazuje, znajdują się wewnątrz strony, w treści zamieszczonych na niej tekstów, i odsyłają do innych podstron danej witryny.

Likwidowanie zduplikowanych treści

Google niżej wyświetla strony, które stanowią plagiat, dlatego optymalizacja polega także na likwidacji powtarzających się treści. Nawet gdy zamieszczamy opis producenta danego produktu, musimy liczyć się z tym, że znajduje się on również na wielu innych stronach, dlatego roboty wyszukiwarki, mając do wyboru wiele zduplikowanych tekstów, same stwierdzą, którą stronę o tej samej treści wyświetlą wyżej. Jeśli na danej witrynie pojawia się wiele duplikatów, to ją dewaluują, gdyż nie przekazuje ona użytkownikom żadnych nowych informacji. Dlatego, jeżeli nie chcemy być skazani na łaskę robotów, warto powierzyć stworzenie nowych, unikatowych opisów, które nie pojawiają się nigdzie indziej w sieci profesjonalnym SEO copywriterom.

Metatytuł i metaopis

Tym mianem nazywamy teksty opisujące stronę, które pojawiają się po wyświetleniu wyników wyszukiwania. Prawidłowo stworzone, stanowią wizytówkę podstrony – informują odbiorców, co się na niej znajduje. Element ten ma pośredni wpływ na pozycję strony, gdyż wyszukiwarka na podstawie współczynnika klikalności (czyli stosunku między liczbą kliknięć a  wyświetleniami) w dany link może obniżyć lub podwyższyć pozycję strony. Zdarza się, że strona pojawia się wysoko w wynikach wyszukiwania, ale nieciekawy opis zniechęca użytkowników do kliknięcia. Na tej podstawie wyszukiwarka wnioskuje, że użytkowników nie interesuje treść strony i obniża jej pozycję.

Nazwy zdjęć i teksty alternatywne

Znaczniki alt zostały stworzone z myślą o osobach niepełnosprawnych, miały umożliwić dodanie tekstu opisującego obraz, by program czytający opisał osobie niewidzącej zawartość obrazu. Obecnie alt pojawia się również w miejscu obrazka, gdy użytkownik ma wyłączone ustawienie wyświetlania grafik w przeglądarce lub gdy ma wyjątkowo wolne łącze internetowe. Alternatywny tekst z założenia powinien opisywać, co znajduje się na obrazku, jednak pamiętajmy, że to również miejsce, gdzie możemy zawrzeć którąś z pasujących fraz, tym samym zwiększając szansę na wysoką pozycję w wyszukiwarce. Natomiast nadawanie nazw opisowych plikom graficznym przed umieszczeniem ich na stronie, umożliwia właściwe pozycjonowanie poszczególnych grafik. Każdy chyba korzystał z wyszukiwarki grafik Google’a. Wyszukiwarka rozpoznaje zawartość zdjęcia na podstawie treści, znajdujących się na stronie, ale również jego opisu. Nadanie fotografiom właściwych nazw pozwala więc robotom wyszukiwarki na lepsze rozpoznanie treści i w efekcie może przyczynić się do osiągnięcia wyższych pozycji.

Poprawa czasu ładowania strony

Choć jedynie w skrajnych przypadkach bezpośrednio długość ładowania strony wpływa na wynik wyszukiwania, to pamiętajmy, że pozycje w wyszukiwarce zależą w znacznej mierze od zachowania użytkowników. Jeśli dana strona charakteryzuje się dużym współczynnikiem odrzuceń, to jej pozycja może spaść. Google stara się jak najlepiej dopasowywać wyniki do potrzeb użytkowników. Jeśli strona nie spełnia wymagań użytkowników, to nie będzie im jej wyświetlać. A zastanówcie się, ile razy zdarzyło Wam się opuścić stronę, ponieważ zbyt długo się ładowała? Nie jesteście jednak skazani na powolną witrynę. W celu optymalizacji czasu ładowania można przeprowadzić szereg działań technicznych i wdrożeniowych, które poprawiają wyniki, tym samym zwiększając ruch na stronie i wpływając na pozycję w wyszukiwarce.

Content marketing

Część z Was pewnie pamięta sprzed paru lat, jak nawet na bardzo poczytnych stronach pojawiały się artykuły naszpikowane nieodmienionymi słowami kluczowymi i nachalne teksty reklamowe w pozornie niezależnych mediach. Czasy tego typu agresywnej reklamy na szczęście już się kończą. Google dąży do tego, żeby roboty wyszukiwarki jak najbardziej przypominały zwykłego użytkownika, dlatego to, co przyjazne w odbiorze dla internauty, będzie osiągało wyższe pozycje. Obecnie najlepiej pozycjonują się atrakcyjne i przydatne treści, dobrze zredagowane metatytuły i metaopisy, obrazki przyjazne niewidomym i inne optymalizacje przeprowadzane przez kreatywnych copywriterów SEO. Również tak zwane artykuły sponsorowane, zamieszczane na portalach internetowych i blogach, powinny pełnić mniej reklamową, a bardziej informacyjno-poznawczą funkcję. Wartościowy copywriting, uwzględniający zasady optymalizacji tekstu pod SEO, może okazać się kluczem do wysokich pozycji strony internetowej i wykreowania pozytywnego wizerunku marki na rynku.

Należy zrozumieć, że osiągnięcie wysokiej pozycji w wyszukiwarce nie stanowi celu samego w sobie. Dążymy przede wszystkim do zbudowania relacji z użytkownikami i zwiększenia wiarygodności strony, dzięki którym firma odniesie sukces. Doskonałym do tego narzędziem, mającym pośredni wpływ na pozycję strony, są social media. Prowadzenie fanpage’a, posiadanie profilu strony na G+ lub w innych mediach społecznościowych, pozwalają budować pozytywny wizerunek firmy i utrzymać stały kontakt z klientem.

Wyścig o najlepszą pozycję w wyszukiwarce

Pozycjonowanie możemy porównać do zawodów sportowych, a optymalizację strony, linkowanie i pisanie treści – do przygotowań do rywalizacji. Trening, odpowiednia dieta, właściwy sen i wszystkie inne czynności wykonywane przed zawodami bezpośrednio wpływają na ostateczny wynik sportowca. Tak samo rzecz ma się ze stroną internetową. Którakolwiek z czynności pozycjonerskich wykonana pojedynczo nie przyniesie oczekiwanych efektów. Dopiero działania na wszystkich polach wzajemnie na siebie wpływają i zastosowane razem dają efekt i budują wysoką pozycję witryny w wyszukiwarce.

 

Dodaj nowy komentarz

Zawartość pola nie będzie udostępniana publicznie.
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.
  • Use to create page breaks.

Więcej informacji na temat formatowania

CAPTCHA
Przepisz cyfry i litery z obrazka. Stanowi to zabezpieczenie przed spamem. Jeśli znaki są nieczytelne, kliknij ikonę odświeżenia obrazka (dwie strzałki nad ikoną głośnika).