NISZCZĄCA strategia niskich cen, czyli o wartości postrzeganej produktu
Wiele firm naprawdę dobrze zajmuje się marketingiem. Ich produkty czy usługi są kupowane bez względu na wyższą cenę. Wystarczy wymienić BMW, Mercedes, Cadillac, ale także Zibi. Znamy ich tysiące, jeśli nie więcej, takich przedsiębiorstw.
Znamy jednak firmy, które upadają POMIMO wysokiej jakości produktów i niskich cen. Nie radzą sobie z marketingiem. Myślą, że trzeba obniżyć ceny, a klienci sami przyjdą. A to tak nie działa.
Prześledźmy co się dzieje, gdy ktoś obniża ceny, by sprostać konkurencji:
1. Firma ABC sp.z z.o. obniża ceny o 20%.
2. Konkurujące przedsiębiorstwo XYZ też obniża ceny - o 30%.
3. Zaczyna się wojna cenowa, kolejne (często małe) przedsiębiorstwa do niej przystępują.
4. Cięcie kosztów. A jak tną? Zwalniają część pracowników i zmniejszają budżet na marketing.
5. Ograniczenie wydatków na promocję firm zmniejsza jeszcze bardziej liczbę klientów. Zarząd ma teraz do wyboru: ciąć koszty dalej czy zwiększyć cenę? Zwiększanie ceny ma to do siebie, że klienci bardzo tego nie lubią.
6. Klienci opuszczają firmy z wyższymi cenami. Przedsiębiorstwa nie mają pieniędzy na marketing i nie mogą pozwolić sobie na niższą cenę. Część z nich upada.
7. Pozostałe wypracowują niskie zyski, które często nie pozwalają na nowe kampanie (o ile nie było rezerwy). Aby powrócić do dawnego stanu może właściwie pomóc tylko skuteczny marketing!
Pamiętaj, że cena tylko po części wpływa na sprzedaż - i to nieraz w drugiej kolejności. Wszystko zależy od strategii, jaką przyjmiesz oraz produktu. Czy znasz wystarczająco Swojego docelowego klienta?
Kiedy cena ma znaczenie?
(dalsza część artykułu dostępna jest dla płatnych Abonentów Mentora.pl)