Free cookie consent management tool by TermsFeed Generator

Jak stać się prawdziwym liderem i występować przed ludźmi?

Mam przyjemność przedstawić Ci wywiad, jakiego udzielił mi Robert Kozak. Jest on prezesem zarządu Brian Tracy International w Polsce, odpowiada za rozwój firmy oraz programy z zakresu leadershipu i coachingu. Przez 15 lat powiązany z BBC, utworzył i prowadził oddział w BBC w Polsce. Brał udział w powstaniu radia TOK FM, kierował „Teleekspressem”. Wykładowca Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi. Zajmuje się coachingiem i doradza najwyższej kadrze menadżerskiej z zakresu przywództwa, komunikacji, zarządzania zmianą i tworzenia strategii. 1. Opisz proszę siebie w paru słowach. Kim jesteś, czym się zajmujesz? Większość swojego życia zawodowego spędziłem w mediach, z czego najważniejszy i najdłuższy dla mnie czas to praca w BBC – firmie, która jest wzorem standardów dziennikarskich na świecie. Potem pragnąłem te standardy implementować w polskiej telewizji publicznej, gdy zostałem szefem „Wiadomości” i „Teleexpressu”. Gdy się jednak okazało, że TVP znowu zaczyna być obiektem nacisków politycznych musiałem odejść. 2. Dlaczego zajmujesz się właśnie tym? W jaki sposób zacząłeś? Gdy pracowałem w BBC, szefem korporacji został Gregg Dyke, którego uważam za wielkiego lidera i który bardzo zmienił organizację, w której pracowałem. Drugiego dnia po przyjściu do BBC Gregg Dyke powiedział „Problem BBC polega na tym, że jest tutaj wielu menadżerów, a brakuje liderów”. To były słowa, które werbalizowały to, co ja uważałem. Zaczęło mnie bardzo interesować, czym jest leadership i dlaczego on jest tak potrzebny w zarządzaniu. Wiedzę tę zgłębiałem m.in. w Bussiness Ashridge School, gdzie z czasów Gregga Dyke’a BBC szkoliła swoich menadżerów. Potem zdobytą wiedzę zacząłem stosować w zarządzaniu – najpierw w BBC, potem w TVP, jak zostałem szefem „Wiadomości” i „Teleexpressu”. Tam mogłem się przekonać, że to działa. Ponieważ nie chciałem pracować w mediach komercyjnych, doszedłem do wniosku, że chciałbym dzielić się swoim doświadczeniem z ludźmi zarządzającymi firmami jako Coach i trener. Zgłosiłem się do Brian Tracy International i po 8 miesiącach zostałem prezesem firmy. 3. Jakie przygotowanie masz do tego, czym się zajmujesz? Zarządzałem wieloma zespołami w różnych firmach. Mam sukcesy jako lider. Ogromną wartością jest moje doświadczenie, gdyż wspierając klientów BTI w trakcie warsztatów, czy coachingów mogę dzielić i podpierać się własnym doświadczeniem. 4. Jak wiemy, 15 lat spędziłeś w BCC. Jak tam trafiłeś i czego Cię to nauczyło? W BBC nauczyłem się tego, jak działa ogromny organizm, wielka globalna firma i przekonałem się, że prawdziwy lider może dotrzeć do każdego z 25 tysięcy pracowników, którymi zarządza, porwać ich za sobą i zarazić swoimi ideami i wizjami, zmieniając firmę bardzo szybko. 5. Gdybyś mógł przekazać dobre rady naszym czytelnikom, to co najważniejsze jest w wystąpieniach publicznych? Najważniejsza rzecz to pamiętać, że wystąpienia publiczne są grą emocji i bardzo ważne jest to „jak” mówimy, a nie tylko to „co” mówimy. Siłą każdego wystąpienia publicznego jest język poza werbalny. 6. Jakie 5 największych pomyłek popełniają ludzie w występowaniu przed ludźmi, prezentowaniu własnej osoby? Moja metoda pracy opiera się na wzmacnianiu mocnych stron, a nie walce z tym, co jest złe. Dlatego nie lubię mówić o błędach. 7. Jak nauczyć się wystąpień publicznych? Czy każdy może tego dokonać? Myślę, że każdy ma to „coś” w sobie czym może porwać i zadziwić publiczność. Ważne jest by to „coś” odkryć i wzmacniać. 8. Kim jest lider i jakie powinien mieć cechy charakteru? Lider to człowiek, który potrafi akceptować ludzi, z którymi pracuje, dostrzega ich potencjał i potrafi wspierać by osiągali coraz więcej. Dlatego prawdziwy lider ufa ludziom, akceptuje ich i wspiera. Prawdziwi liderzy to ludzie głęboko uczciwi, prawdomówni i wiarygodni. Ludzie posiadający wizję, o której potrafią rozmawiać ze swoimi pracownikami. 9. Czy każdy może zostać liderem? Liderem może zostać prawie każdy, musi tylko tego chcieć i włożyć dużo pracy w swój rozwój. 10. Czytelnicy Mentory to przyszli lub obecni przedsiębiorcy. Jakie wskazówki możesz im udzielić? Jeżeli zarządzacie lub zamierzacie zarządzać ludźmi, to pamiętajcie, że największe efekty odnoszą liderzy, którzy potrafią porwać serca i umysły ludzi, z którymi pracują. Lider jest jak sprzedawca; jeżeli chce skutecznie zarządzać musi się odwoływać do emocji ludzi. Tak, jak żaden sprzedawca nie może zmusić klienta do zakupu towaru lub usługi, tak samo skuteczny lider nie może zmusić ludzi do tego by działali efektywnie. Można bowiem zmusić prawie każdego, do prawie wszystkiego, z wyjątkiem tego, żeby polubił, to do czego, go zmuszamy. A najbardziej efektywna jest praca ludzi, którzy wykonują ją z pasją. Peter Ducker powiedział dwie istotne rzeczy; po pierwsze zauważył, że praca niewolnika jest najmniej efektywne, a ochotnika najbardziej. Po drugie powiedział menadżerom, którzy chcą osiągać efekty „aby traktowali swoich ludzi jak wolontariuszy”. 11. Czy jest jeszcze coś, co chciałbyś przekazać młodym osobom? Może jedynie to, żeby stawiali sobie cele i konsekwentnie do nich dążyli, bo nie ma dzisiaj sukcesu bez porażek. Ważne jest, żeby po tych porażkach się szybko podnosić i iść dalej. Dziękuję za udzielenie wywiadu i życzę samych sukcesów w dalszej pracy! Marcin Kijak Redaktor serwisu Mentora.pl