Free cookie consent management tool by TermsFeed Generator

Filmy 360 i współczesny marketing

Kilka lat temu współczesny marketing stanął przed ogromnym wyzwaniem. W zalewie informacji i natłoku reklam coraz większa ilość treści reklamowych pozostaje praktycznie niezauważona przez konsumentów. Czasy, gdy większość społeczeństwa „ślepo” kupowała to co w reklamie powoli odchodzą w przeszłość.

Jak zaangażować widza w reklamę?

Wielu twórców reklam zadaje sobie pytanie: jak skutecznie zwrócić uwagę widza, wzbudzić jego zaufanie i do tego zaangażować go w odbieranie reklamy? Sprawa nie jest łatwa. Tradycyjne media i środki przekazu wydają się być kompletnie nieadekwatne do współczesnych czasów, jeśli weźmiemy pod uwagę stosunek skuteczności reklamy do kosztów. Z rozwiązaniem przychodzi VR (ang. Virtual reality, czyli wirtualna rzeczywistość). W skrócie VR to komputerowe przedstawienie wygenerowanego komputerowo świata w taki sposób, że daje on wrażenie fizycznej obecności w nim. W tym celu wirtualna rzeczywistość wykorzystuje specjalne gogle VR, które po nałożeniu na głowę przenoszą użytkownika w różne światy. W wirtualnej rzeczywistości możemy robić praktycznie wszystko. Możemy w jednej chwili nurkować z rekinami na dnie oceanu, po to by za chwilę przenieść się na dach 500-metrowego wieżowca i zjechać z niego na rowerze. Ogranicza nas tylko i wyłącznie wyobraźnia twórców aplikacji vr i filmów 360.

Czym są filmy 360 i jak powstają?

Filmy 360 tworzone są przy użyciu specjalnych kamer sferycznych zwanych również kamerami 360. Kamery 360 pozwalają nagrywać całe pole widzenia znajdujące się wokół kamery. W tradycyjnym filmie 2d kręconym tradycyjną kamerą, pole widzenia ogranicza tzw. kadr, czyli przestrzeń jaką kamera zdoła nagrać. W filmie 360 pojęcie kadru nabiera innego znaczenia. Z racji tego, że film 360 oglądamy w goglach VR, w każdym miejscu, w które obrócimy naszą głowę będziemy widzieć inną przestrzeń filmu. Całe nasze pole widzenia, i całe nasze otoczenie będzie filmem. Co to oznacza dla widza?
Widz oglądający filmy 360 doznaje bardzo silnego wrażenia jakoby sam uczestniczył w akcji filmu 360. Filmy 360 zwane również filmami sferycznymi dają bardzo silne wrażenie współuczestniczenia w akcji razem z bohaterami filmu. Jeśli w takim filmie skutecznie poprowadzimy narrację, będziemy mieli pewność, że widz całym sobą zaangażuje się w akcję filmu i będzie przeżywał ją jako główny bohater.

Jak wykorzystać filmy 360 w marketingu?

Dzięki temu, że filmy VR dają bardzo silne wrażenie bycia częścią ich akcji – widzowie z nich korzystający zapominają całkowicie o świecie zewnętrznym. Nasze pokazy filmów VR udowadniają, że widzowie, którzy zakładają na głowę gogle VR sprawiają wrażenie jakby całkowicie przenieśli się do innego świata. Widzowie reagują, śmieją się, boją i w pełni uczestniczą w przeżywanej akcji. Jak tą wiedzę można wykorzystać w marketingu? Skuteczne kampanie VR opierają się przede wszystkim na zaangażowaniu uwagi widza. Dając widzowi gogle VR mamy go niejako na wyłączność. Jeśli widzimy, że widz w pełni angażuje się w akcję filmu 360, możemy mieć pewność, że w pełni skupia się na przekazie reklamowym, który do niego kierujemy. Dzięki temu skuteczniej zapamięta kierowaną do niego treść. Jeśli dodatkowo dołożymy do tego wszystkiego silne emocje – mamy pewność, że widz na długo zapamięta obcowanie z naszą marką w świecie VR.

Przyszłość rozwiązań VR a wraz z nimi filmów 360 maluje się optymistycznie. Szacuje się, że obecnie na świecie ok 15 mln ludzi regularnie korzysta z gogli VR. Za 2 lata liczba ta ma wzrosnąć czterokrotnie. Zatem nie ulega wątpliwość, że marketing i kampanie reklamowe chcąc nie chcąc będzie opierał się coraz bardziej na wykorzystaniu rozwiązań VR.

Adrian Łapczyński
CEO Epicvr.pl  – agencji VR tworzącej aplikacje VR i filmy 360.

Komentarze

Technologia ciągle nas zaskakuje, i szkoda by nie było jej wykorzystać do marketingu. VR można na przykład zastosować do wirtualnej podróży po naszym biurze, jeżeli szukamy pracowników lub też do stworzenia ciekawej, interaktywnej aplikacji, która zachęci klienta na skorzystanie z naszych usług.

Na wcześniejszym artykule wspominałeś o tym, czy inwestowanie w materiały reklamowe się opłąca. Uważam że warto dywersyfikować marketingowe kanały dotarcia z informacją. Możesz na przykład promować się przez akcje społeczne, np zakupić szkolnej drużynie stroje, w których będą prezentować się na zawodach czy to lokalnych czy to wojewódzkich.