Wyszukiwarki - niezwykła szansa czy poważne zagrożenie?
Kiedy przyjrzymy się statystykom witryn internetowych, niejednokrotnie okazuje się, że większość użytkowników przychodzi z wyszukiwarek. Wiąże się to zarówno ze wielką szansą dalszego rozwoju interesu, jak i potencjalnym zagrożeniem. O czym powinniśmy pamiętać promując własny biznes?
Jaki błąd popełnia tak wielu przedsiębiorców niezaznajomionych jeszcze z tym narzędziem marketingowym? Co może stać się kosztownym grzechem głównym naszej firmy? I jak sobie z tym poradzić?
Dzięki wyszukiwarkom możemy docierać z ofertą do tysięcy internautów. W jaki sposób skonstruować ofertę, by zaczęła nam przynosić nawet kilkakrotnie większe zyski?
Często działamy wykorzystując frazy ogólne, typu: "biznes", "marketing", "bielizna". Pozycjonowanie na te słowa kosztuje niezwykle drogo, a często okazuje się, że mały odsetek tych internautów kupuje u nas. Dlaczego tak się dzieje?
Tak naprawdę, gdy ktoś wyszukuje w Google wyraz "bielizna", to nie znamy żadnych danych. Czy on chce tę bieliznę przejrzeć, czy kupić? Czy kupuje ją dla siebie, czy może na wieczór dla żony? Czy nasz klient jest kobietą czy mężczyzną?
Nie potrafimy praktycznie nic o nim powiedzieć. Wchodzi na stronę główną i ją opuszcza. Ale istnieje skuteczne i racjonalne rozwiązanie. Kiedy skonkretyzujemy pozycjonowane frazy, zmniejszymy koszty i poprawimy znacząco wyniki sprzedażowe. Możemy na przykład celować we frazę "koszula garniturowa męska biała". Promowanie konkretnego produktu zamiast strony głównej sklepu przyniesie nieraz lepsze rezultaty.
W ten sposób podwyższamy tak zwaną konwersję, czyli skuteczność e-marketingu. Co jeszcze się w tym kryje, o czym możesz nie wiedzieć, a co doprowadza nieraz małe i średnie firmy na skraj bankructwa w najmniej nieoczekiwanym momencie?
Wspomniałem we wstępie artykułu, że obecność w wyszukiwarkach daje nam ogromne szanse i potencjalne zagrożenia. Niejako się uzależniamy od wyników google i programistów tego giganta. A przecież ich firma cały czas pracuje, zmienia algorytm i nie znamy dnia ani godziny, kiedy możemy z pozycji pierwszej spaść na trzydziestą. Zdarzały się takie przypadki.
I zdajmy sobie sprawę z tego, że właścicielom google nie zależy na nas, jako autorach stron www. Im zależy głównie na wyszukujących. Zatrudnienie nieprofesjonalnej agencji interaktywnej może wiele kosztować w dłuższym okresie czasu. W tej branży szczególnie liczy się wiedza i doświadczenie.
Zmiany naszego miejsca w wynikach wyszukiwania może zachwiać całą firmą. Okazuje się danego miesiąca, że obroty wzrosły dwukrotnie i trzeba na szybko znaleźć i przeszkolić drugie tyle pracowników. Wyposażyć ich w biurka, zakupić sprzęt i powiększyć powierzchnię biurową. Chyba, że obecni zgodzą się pracować dwa razy dłużej, ale nie zawsze masz taki komfort, by na to liczyć.
Kolejnego miesiąca sprzedaż spada tylko dlatego, że uzależniliśmy się od wyszukiwarki. Połowę ludzi należy zwolnić, bo nie ma jak im wypłacić pensji. Dlatego właśnie lepszy jest systematyczny wzrost firmy i zróżnicowanie źródła klientów. Small businessy nieczęsto mają tak wielkie problemy, natomiast warto się liczyć z pewną zmiennością, szczególnie, że pozycjonowanie nie działa od razu - trzeba poczekać na wyniki.
Dlatego właśnie warto pamiętać o oddaniu tak poważnej sprawy w dobre ręce profesjonalistów. Wyboru takiej agencji powinniśmy dokonać świadomie licząc się z tym, że współpraca może niejednokrotnie trwać miesiące, czy nawet lata.
I jeszcze jedna uwaga. Same wejścia na stronę nie sprzedają. Jednak istnieje możliwość sprawdzenia tej formy promocji. Za pomocą odpowiedniego systemu statystyk stwierdzimy, jaki dochód wygenerował nam ruch z wyszukiwarek internetowych. Największą możliwością małych firm jest zwiększenie efektywności marketingu. Dlatego zadbajmy o regularne przeprowadzanie badań.