Free cookie consent management tool by TermsFeed Generator

Jak pisać, by ludzie z zainteresowaniem czytali Twoje artykuły, felietony czy teksty sprzedażowe?

Dlaczego niektóre książki, artykuły i oferty cieszą się popularnością w swojej grupie odbiorców, a inne nie docierają do nikogo? Co różni teksty osiągające czytelniczy sukces od tych, po których niemal każdy prześlizguje się wzrokiem?

Istnieje kilka sprawdzonych zasad. Jeśli pragniesz poznać techniki warsztatu cenionych dziennikarzy, autorów bestsellerów, geniuszy reklamy, to czytaj dalej.

Ustal cel komunikacyjny

Zanim zaczniesz pisać i nim przejdziemy do najefektywniejszych technik copywritingu, chcę, byś zwrócił lub zwróciła uwagę na sedno tego artykułu. Możesz mieć niewiarygodnie dopracowany warsztat, lecz on sam bez celu, który przyświeca każdemu tworzonemu tekstowi, powodować będzie tylko tzw. „lanie wody”. Określ, z czym chcesz, by ludzie Cię kojarzyli. Jeśli ktoś ich zapyta, kim jesteś, to co chcesz, by odpowiedzieli? Czym się wyróżniasz w swojej branży? Z jakimi uczuciami i emocjami chcesz się kojarzyć? Oraz co chcesz przekazać za pomocą danego artykułu, felietonu, oferty? Czy chcesz zwrócić uwagę czytelnika na nowości na danym rynku? A może chcesz przedstawić, kiedy i dlaczego warto zatrudnić taką osobę, jaką jesteś Ty? Każdy tekst powinien pozostawiać ślad, docierać do odpowiedniej grupy docelowej. A oferta powinna powodować określoną akcję (np. „wyślij maila”, „zamów produkt”, „zadzwoń”).

Jak ułatwić czytanie Twojemu odbiorcy

Pamiętaj, że ludzie czytają wzrokiem. Uporządkuj lead (tekst wprowadzający), wydobądź to, co uważasz za najważniejsze. Masz 3 sekundy na zdobycie uwagi czytelnika. Dwa pierwsze zdania pozwolą Ci kupić kolejne 30 sekund odbiorcy. Akapity powinny być długości kilku (4-6) wersów – bryła tekstu przeszkadza w czytaniu. Stosuj co kilka akapitów śródtytuły, które przedstawią czytelnikowi, co znajdzie w tej części tekstu.

Pamiętaj, że Twój potencjalny klient, odbiorca, nie musi czytać wszystkiego. Być może zainteresuje go tylko fragment tekstu. Tak skomponuj tekst, by każdy fragment rozdzielony śródtytułami tworzył spójną całość i spełniał Twoje cele. Tak, jak w tym artykule. Niech nagłówki wskazują coś niezwykłego. Niech zaciekawiają. Niech sygnalizują mu, czego może się spodziewać w danej partii tekstu. Zaznaczaj w ten sposób najważniejsze treści i kolejne wątki.

Używaj umiarkowanie pogrubień (boldowania). Podkreślniki na ogół są w ogóle zbędne (szczególnie w internecie). Tytuły książek zaznaczaj kursywą. Nazwy czasopism otaczaj znakami cudzysłowu. Przy wymienianiu różnych elementów możesz używać list wypunktowanych, aby nadać treści przejrzystość. Używaj zdań różnej długości, uatrakcyjni to materiał i sprawi, że zyska on dynamikę. To najważniejsze podstawy, o których koniecznie pamiętaj.

Pisz, jak Joanna

Joanna straciła pracę. Jej partner odszedł zostawiając ją z małymi dziećmi. Jednak postanowiła się nie poddawać. Pewnego dnia zaczęła pisać książkę. Pierwsze pomysły powstały na serwetce. Ukończonego dzieła jednak nikt nie chciał wydać. Patrzyli na Joannę i mówili: „nikt nie kupi takiej długiej książki, a w szczególności dzieci!". Joanna szła dalej śpiewając swoją życiową piosenkę, aż spotkała kogoś, kto zaczął śpiewać razem z nią. Wydał jej książkę. W ten oto sposób upór, konsekwencja i determinacja zostały nagrodzone. Do tej pory Harry'ego Pottera poznały miliony osób na całym świecie.

[abonament]