Czy polskie przedsiębiorstwa inwestują w obszar logistyki i magazynu?
W listopadzie br. na rynku ukazał się Raport Analityczny BPC, sporządzony w oparciu o analizę procesów inwestycyjnych w przedsiębiorstwach o powierzchni magazynowej 4000+ m2 firmy. Stanowi on praktyczne źrodło wiedzy dla przedsiębiorców, którzy planują wprowadzenie rozwiązań informatycznych. Obecnie konsultanci BPC obejmują działaniami doradczymi ponad 100 przedsiębiorstw sektora logistyczno-magazynowego, które planują modernizację swojej infrastruktury najpóźniej do połowy 2016 roku.
Rozkład procentowy analizowanej grupy przedstawia się następująco:
- 34% Handel i Dystrybucja;
- 36% Produkcja z rozbudowanym obszarem logistyczno-magazynowym;
- 30% TSL (Transport-Spedycja-Logistyka).
Najważniejsze wnioski:
1. Infrastruktura 100 przedsiębiorstw objętych doradztwem Grupy BPC. Konsultanci biznesowi BPC wskazali, że:
- 72 firmy mają zinformatyzowany obszar logistyki i magazynu;
- Ponad 50 z nich stosuje moduły rozwiązań klasy ERP;
- 57 firm wykorzystuje transport zewnętrzny do przewozu towarów;
- Na 47 podmiotów, które dysponują flotą własną - 10 aktywnie poszukuje rozwiązań klasy TMS, usprawniających zarządzanie transportem.
2. 20 wskazówek przedsiębiorców dotyczących organizacji i wyboru specjalistycznych rozwiązań w obszarze logistyki i magazynu. Przedsiębiorcy dużą wagę przywiązują do optymalizacji łańcucha dostaw na każdym poziomie zarządzania przedsiębiorstwem. Chcą kontrolować koszty, sprawniej zarządzać magazynem, transportem oraz relacjami z dostawcami. Spośród 20 wskazówek praktyków na szczególną uwagę zasługuje 5, które najczęściej powtarzają się w trakcie świadczenia usług doradczych BPC:
- Odpowiednie rozlokowanie poszczególnych towarów;
- Generowanie najkrótszej marszruty dla magazynierów;
- Kontrola pracowników magazynowych;
- Różne sposoby kompletacji: technologia głosowa, technologia świetlna;
- Różne sposoby oznakowania i identyfikowania produktów.
3. Kluczowe wymagania wobec rozwiązań klasy WMS, TMS oraz RFID. Konsultanci BPC opracowali w formie tabularycznej zestawienie kluczowych funkcjonalności rozwiązań informatycznych dla poszczególnych klas systemów. Dokument przekłada język rozwiązań IT na język wymagań przedsiębiorstw. Zwraca uwagę na najczęściej poruszane kwestie przez decydentów sektora logistyczno-magazynowego w obszarze wyboru systemów informatycznych. Funkcjonalności mają postać ankietową, dzięki czemu przedsiębiorcy mogą samodzielnie określić swoje potrzeby wobec systemu.
4. 10 projektów doradczych zrealizowanych przez konsultantów Grupy BPC. Zgodnie z przyjętymi przez przedsiębiorstwa założeniami, nowe rozwiązania mają zostać wprowadzone do połowy 2016 roku. Część projektów została zrealizowana już w 2014 roku. Grupa BPC wspierała firmy w procesie wyboru i wdrożenia systemów IT. Najciekawsze projekty doradcze opisano w dokumencie, wskazując na:
- Profil działalności przedsiębiorstwa;
- Etap procesu inwestycyjnego w chwili podjęcia współpracy z BPC;
- Ramowy opis wymagań biznesowo-funkcjonalnych;
- Zakres usług doradczych świadczonych przez konsultantów biznesowych BPC.
„Skala usług doradczych, którą świadczyliśmy dla przedsiębiorstw sektora logistyczno-magazynowego była bardzo szeroka. Najczęściej definiowaliśmy potrzeby przedsiębiorstwa w kontekście dostępnych na rynku rozwiązań informatycznych, rekomendowaliśmy dostawców” – tłumaczy Wojciech Ziaja, Dyrektor ds. Sprzedaży w Grupie BPC.
Raport Analityczny BPC zostanie przekazany przedsiębiorcom na spotkaniach edukacyjnych organizowanych w ramach BPC Training Centre.
Komentarze
Maro (niezweryfikowany)
sob., 01/31/2015 - 23:36
Adres
Logistyka w wielu branżach
Maro (niezweryfikowany)
sob., 01/31/2015 - 23:36
Adres
Polskie firmy powinny