Free cookie consent management tool by TermsFeed Generator

Jak stworzyć dobry zespół pracowników

Jak stworzyć zespół pracowników i zadbać o jego prawidłowe funkcjonowanie Aby firma funkcjonowała prawidłowo i osiągała jak największe zyski konieczne jest odpowiednie gospodarowanie jej zasobami. W posiadaniu firmy, w zależności od prowadzonej przez nią działalności, są oczyiście różnego rodzaju zasoby finansowe, maszyny i urządzenia, surowce i półprodukty, moce produkcyjne, oraz media. Najważniejszym zasobem są jej pracownicy czyli zasoby ludzkie.

Najlepsze wyniki osiąga firma posiadająca najlepsze zasoby. W przypadku zasobów ludzkich należy więc zadbać o odpowiednią strukturę zespołu, wyszkolenie pracowników oraz dobrą integrację zespołu.

Aby uniknąć chaosu w firmie należy prawidłowo zbudować jej strukturę. Szczeble w strukturze powinny by obsadzane według doświadczenia zawodowego i decydujących kwalifikacji i umiejętności. Przykładowo menadżer zespołu powinien mieć umiejętności kierownicze oraz doświadczenie w prowadzeniu zespołu a także różne cechy przywódcze.

Istotnym elementem wpływającym na jakość zasobów ludzkich są kompetencje pracowników. Kompetencje te powinny być stale rozwijane, dlatego też istotne są szkolenia dla pracowników. Szkolenie dla pracowników mogą dotyczyć różnych kwestii. W zależności od ich rodzaju mogą być przeprowadzone przez różne osoby. Szkolenia dotyczące obsługi nowego systemu, szkolenia dla menadżerów czy też szkolenia w zakresie efektywnej obsługi klienta mogą być organizowane w siedzibie firmy przez menadżerów lub też pracowników z odpowiednią wiedzą i doświadczeniem. Szkolenia z zakresu asertywności, radzenia sobie ze stresem itp. mogą być prowadzone przez doświadczonych menadżerów i szkoleniowców spoza firmy.

Poprzez szkolenia można rozwijać zarówno kompetencje zawodowe jak również kompetencje osobiste pracowników. Przykładowym szkoleniem w zakresie kompetencji zawodowych będzie szkolenie z zakresu HACCP lub ISO natomiast przykładem szkolenia dla pracowników z zakresu rozwoju kompetencji osobistych może być szkolenie n.t. pierwszej pomocy.

Dobrze przeszkoleni pracownicy o wysokich kompetencjach nie gwarantują jeszcze prawidłowo funkcjonującego zespołu. Istotne jest zintegrowanie pracowników oraz zadbanie o prawidłową komunikację wewnątrz firmy.

Zintegrowany zespól pracowników to przede wszystkim otwartość poszczególnych pracowników, dobra komunikacja między nimi oraz dobry przepływ informacji jak również sprzyjająca atmosfera pracy. Warto więc wpłynać na zgranie zespołu.

Najlepszym na to sposobem jest organizacja różnego rodzaju imprez integracyjnych. Imprezy tego typu mogą być organizowane na dwa sposoby. Pierwszym z nich jest samodzielne zorganizowanie imprezy, drugim zlecenie w całości zorganizowania imprezy profesjonalnej firmie zajmującej się tego typu działalnością. Niezależnie od sposobu organizacji imprezy, największy wpływ na integrację zespołu ma interesujący pomysł.

Imprezy integracyjne mogą byc zarówno formą motywacji pracowników jak również sposobem na nagrodzenie ich za dobre wyniki w pracy. W zależności od rozdzaju wybranej przez nas imprezy pracownicy nabędą nowe umiejętności. Przykładowo organizując turniej w paintball pracownicy nauczą się jak pracować w zespole. Imprezy integracyjne to forma rozrywki dla pracowników, ale przede wszystkim sposób na stworzenie sprawnie funkcjonującego zespołu. To właśnie sprawnie funkcjonujący zespół wykwalifikowanych pracowników jest gwarancją sukcesów firmy.
---

Autorem artykułu jest Marek Skok

Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

Komentarze

zgadzam się z podsumowaniem artykułu, wyjazd integracyjny to w tej chwili najlepszy pomysł na szybką i sprawną integrację pracowników. Dużo zależy od tego, jak jest zorganizowany - powinien być oryginalny, ciekawy i wesoły, tak aby ludzie mogli razem się pobawić. Ciekawe pomysły na takie wyjazdy znalazłem tu wyjazdydlafirm.pl/index.php?pid=509 - te dotyczą tylko Polski, ale jeśli ktoś wolałby zabrać pracowników dalej, myślę że też nie będzie z tym problemów... ;) trzeba się tylko zastanowić, gdzie.

Jak dla mnie część o integracji zespołu jest zbyt błaha i zbyt banalnie ujęta, wręcz po łebkach co może świadczyć o tym, że artykuł został napisany przez niekompetentną osobę. Albo przez osobę, która nie zamierza się wgryzać zbyt głęboko w temat, nad czym bardzo ubolewam. Imprezy okolicznościowe to tylko kropelka w morzu możliwości. Dlaczego nie zostało napisane jak osiągnąć zadawalający poziom integracji zespołu w życiu codziennym tj. w codziennej pracy? Artykuł bez praktycznych informacji nic nie wnosi i jest tylko stratą czasu dla czytającego.