Wielu internetowych przedsiębiorców rozpoczyna działania od biznesplanu oraz odnalezienia nazwy projektu. Wiem, jak to jest męczyć się przez miesiąc z wymyślaniem prostej (i wolnej!) domeny, pod którą zamieścimy nasz serwis WWW.
Wspólnie z poprzednim zespołem nad nazwą Mentora.pl zastanawiałem się przez okrągłe 30 dni. Czasami najprostsze pomysły przychodzą po długim czasie, nagle i niespodziewanie. Właściwa nazwa kształtuje postrzeganie projektu przez Klientów i warto się nad nią poważnie zastanowić. Pamiętajmy tylko, że nie decyduje ona o sukcesie przedsięwzięcia.
Niewłaściwie dobrana może decydować o porażce, to fakt. Ale to też nie jest takie proste i trzeba byłoby się naprawdę postarać, bo przecież dobry marketing potrafi wypromować nawet nienajlepszą nazwę (czasami tylko kosztuje to dodatkowy czas i pieniądze).
Zatem Swoje poszukiwania zaczniesz od wypisania słów w różnych językach, które kojarzyć się będą Twoim Klientom z odpowiednimi produktami lub usługami. Przeprowadź burzę mózgu, nie oceniaj tych wyrazów i nazw przedwcześnie. Wymyślaj i pisz.
Zrób później przerwę minimum godzinną i po tym czasie wykreśl domeny zajęte oraz te, których na pewno nie wybierzesz. Pomyśl także nad połączeniem kilku nazw w jedną, twórz różne operacje na nich. Popatrz na grupę docelową i wybierzm adres strony odpowiadający charakterom i umiejętnościom Twoich Klientów. Pytaj zaufanych osób, co sądzą o tych nazwach. Czy z łatwością przychodzi im ich zapamiętanie? Czy proszą Cię o ich powtórzenie lub - co gorsza - przeliterowanie?
Weź pod uwagę skojarzenia i wykształcenie Twoich Odbiorców. Czy znają język angielski? Czy będą potrafili zapisać obcojęzyczną nazwę? Weź to pod uwagę.
W Polsce najczęściej spotykamy się z domenę .pl. Jeśli posiadasz domenę .net, .info, .biz, .eu czy inną egzotyczną, musisz się liczyć z tym, że niektórzy będą do tego na siłę dopisywali .pl na końcu.
A co z myślnikiem? Jeśli wprowadzisz go w nazwie, to zdawaj Sobie sprawę z tego, że ludzie będą go czasami opuszczać. Dlatego zarejestruj w takim przypadku drugi adres, bez myślnika.
Popatrz na domeny: Digg.com, Google.com, Yahoo.com, Facebook.com.
Te nazwy dobrze brzmią, przyjemnie się je wymawia. Nie wyglądają tandetnie, są pomysłowe
Dodaj nowy komentarz