Jak opracować biznesplan, który będzie mapą dla Twojej firmy?
Określiłeś cel Swojej firmy, wiesz czym będziesz się zajmować i jaką firmę poprowadzisz, teraz kolej, by napisać biznesplan. Czy tworzysz ten dokument dla banku, dla funduszy unijnych? Nie do końca. To dokument, do którego wracasz. Piszesz go na własne potrzeby, bo kiedy zrobisz plan dla banku, nie uwzględni on dalszych losów przedsiębiorstwa. Dlaczego? Bo bank interesuje, czy będziesz w stanie spłacić kredyt. Czyli - kilka najbliższych lat. Natomiast Twój interes polega na tym, by firma trochę dłużej pociągnęła. Prawda? W zachodnich przedsiębiorstwach przechowuje się plany awaryjne na wypadek kryzysu w przedsiębiorstwie. Kluczowe pytanie w tym wypadku: "co zrobić, jeśli się stanie ...?" Odpowiedź zapisujesz, katalogujesz i przechowujesz w takim miejsc, byś mógł do niego szybko zajrzeć. Biznesplan to dokument, który cały czas aktualizujesz. Rynek idzie do przodu, konkurencja i sytuacje na świecie się zmieniają. Twój plan musi cechować elastyczność i dostosowanie do warunków zewnętrznych.
Biznesplan
1. Podsumowania wykonawcze (skrótowy opis firmy) - znajduje się na początku. Twoja wizja. Jak Sobie wyobrażasz działalność? Co takiego chcesz wprowadzić na rynek? Dlaczego klienci będą kupować akurat u Ciebie? Zawrzyj w tym miejscu także takie podstawowe dane, jak: cele, misja firmy (po co istnieje?), zarząd, pracownicy i ich doświadczenie, kapitał zakładowy, nazwa firmy, rodzaj działalności etc. 2. Opis firmy. Czyli znaczne rozwinięcie punktu pierwszego. 3. Analiza rynku. Dlaczego Twój biznes odniesie sukces? Dlaczego się sprawdzi i jakie warunki zewnętrzne temu sprzyjają? Popyt, aktualna podaż, analiza konkurencji. Konkurencję może dla Ciebie stanowić produkt alternatywny. Co z tego, że działasz w branży batonów, jak klient kupi załóżmy inny produkt cukierniczy. Czekolada w takim przypadku konkuruje z batonem. MP4 - z iPhonem etc. Pomimo tego, że to są różne produkty. [abonament]